Min ven og mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 12 år

Tak for dit brev.

Er det korrekt forstået, at du har en ven, som du har været med til at mobbe? Nu har du lyst til at sige det til din ven, at du er ked af at I har mobbet hende, men du bange for hvad der så vil ske?

Jeg synes, at det er rigtig godt, at du kan mærke at det ikke er ok at I mobber, og det er synd for pigen, det går ud over. Mobning er nemlig ikke rart for den, der bliver mobbet.

Mobning er på alle områder en dårlig ting. Den der bliver mobbet bliver rigtig ked af det, og dem der mobber fortryder det også ofte efterfølgende. Det lader til, at du også fortryder nu. Har du spurgt dine andre venner om, hvorfor I mobber – mon der kommer noget godt ud af det?

På alle skoler i Danmark skal der være en anti mobbe strategi. Måske kan du spørge en lærer elle pædagog om, hvordan den ser ud på jeres skole. Måske kan du være ærlig og sige, at du er kommet til at være med til mobning. At du frygter hvad de andre vil sige eller gøre. Så skal din lærer gøre noget for at stoppe mobningen. Det kan fx være at din lærer snakker med jer om mobning. Du kan også foreslå at I kunne have en tema dag eller en emneuge omkring mobning, uden at din lærer fortæller, at du har sagt det?

Mobning er meget udbredt blandt både børn og voksne. Men det er stadig ikke ok at mobbe. Man skal helst behandle andre som man også gerne selv vil behandles. Jeg er helt med på, at det ikke altid er let. Men hvis alle var ligesom dig, og tænkte over mobning, så kunne det være, at mobning med tiden helt kunne undgås. Måske ville du have mod på at sige eller skrive til pigen, at du er ked af at I har mobbet hende, så hun ved at du har fortrudt…?

Du kan læse mere om mobning her på vores hjemmeside: Mobning

Har du lyst til at tale med en voksen fra BørneTelefonen, så er du altid velkommen til at ringe til os på 116111

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!