Min tilstedeværelse

Hej

jeg er en pige på 16 år, jeg kommer fra en helt normal familie og gik i en klasse hvor jeg havde en masse gode venner.

min historie starter med at min bedste veninde begynder på hash, så jeg tog afstand fra hende.

efter nogle dage modtog jeg en video fra hendes veninde hvor min gamle veninde og nogle andre fra min klasse og nogle jeg ikke kende sad og sagde ting som at jeg skulle dø og at jeg var en kælling osv.

først igenorde jeg den og bare fokuserde på at jeg skulle på efterskole efter ferien. men jeg modttog en til video, jeg var ødelagt og fik det sagt til min mor som tog kontakt til ssp.

jeg begyndte så på efterskole og alt gik godt og jeg tænkte at det bliver mit bedste år i mit liv. men, midt i det hele fandt jeg ud af at dem som havde sendt de videoer til mig havde hacket min snapchat og skrevet lede ting på min mystory og til mine nye veninder.

jeg fik fortalt det hele til min kontakt lære og han hjalp mig og jeg begynde at fokusere på efterskolen igen. igen men omkring lige inden vinter kom jeg ind i en depression jeg havde ingen motivation til at komme op om morgenen og havde ikke lyst til at snakke med nogle og jeg begynde at tænke på hvordan

jeg stoppe det og det eneste mulighed jeg kunne komme i tanke om var selvmord.

hele vinteren havde jeg selvmordtanker og kæmpede for at komme op og morgene og jeg var kun til få timer om dagen.

det hele blev så værre da jeg fik beskeder fra de drenge fra min gamle skole som var med til det med videoen. min kæreste fandt ud af det med beskederne og støttede mig men tilsidst kunne jeg ikke mere og fortalte ham alt også det med selvmordstanker,

så nu sidder jeg på min efterskole og har stadig selvmordstanker og har en depression. og jeg har virkelig brug for nogle som støtter mig udover min kærester men jeg kan ikke få mig selv til at sige det til nogle………..

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Når jeg læser dit brev, kan jeg virkelig godt forstå, at du er ked af det. Det, du er blevet udsat for, er meget alvorligt. Og det er klart, at det har påvirket dig.

Jeg kan ikke helt finde ud af, hvor meget hjælp du har fået til at få stoppet dem på din gamle skole? Det, de gør, er både ulovligt og meget forkert. Og det skal stoppes nu. Det er derfor super vigtigt, at du bliver ved med at fortælle de voksne omkring dig, at det fortsætter. For som du selv kan mærke, så påvirker det en meget at blive behandlet sådan.

Du har allerede gjort det helt rigtige flere gange ved at bede om hjælp. Du har fortalt om det til din mor, din kontaktlærer og din kæreste. Din mor har kontaktet SSP. Desværre fortsætter dem fra din gamle skole! Derfor bliver du nødt til igen at bede de voksne omkring dig om hjælp. De skal have fat i både lærere og forældrene til dem, der chikanerer dig. Det kan det være en god ide at tage et screenshot som bevis af det drengene har skrevet.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at din depression og dine selvmordstanker er en reaktion på det kæmpe pres/stress, du har været udsat for. Det er der ikke nogen, der kan klare at gå med alene. Og det skal du heller ikke. Du kan heldigvis selv mærke, du har brug for støtte. Har du mon været til lægen? Din læge vil kunne henvise dig til noget professionelt hjælp, så du kan få bearbejdet det, der er sket.

Det kan godt være en proces at få det bedre. Og det kræver nok noget tid at bygge dig selv op igen. Det vigtigste er, at får noget hjælp. Og jeg er helt sikker på, at når du åbner op og fortæller, hvad der er sket, og hvordan du har det indeni, så vi folk rigtig gerne støtte og hjælpe dig.

Udover professionel hjælp tænker jeg også, at ville være en stor hjælp for dig, hvis dine nye venner/veninder kendte til din historie. På den måde kan de passe på dig. Og I kunne have en åben snak om de ting, der sker. Også om det gode og dårlige ved de sociale medier. De sociale medier har nemlig stor magt og stor indflydelse i manges liv - det tror jeg, mange unge kan nikke genkendende til.

Det lyder som en rigtig sød, god og hjælpsom kæreste, du har. Du kan bruge hans støtte til at få sat gang i de ting, der kan hjælpe dig til at få det bedre. Dem der har sendt dig videoer og dumme beskeder har ødelagt nok, tænker jeg. Nu er det tid til, at du skal have det godt igen. Det fortjener du - husk det!

Jeg ved godt, det kan være svært at åbne op igen. Men prøv at tænk hvis det du har oplevet, var sket for en god ven eller veninde. Ville du så ikke have lyst til at hjælpe og støtte? Det, du har oplevet, er en del af din historie, men er ikke dig. Alt det du var før, du oplevede det her, er du stadig. Nu handler det om at få "ryddet op" i det, der er sket. Så du kan føle dig glad og tryg igen.

Jeg håber mit svar har givet dig mod til, at du endnu engang får bedt om hjælp. Hvis du har brug for at tale mere er du også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Læs også mere på vores hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/tema/problemer-p%C3%A5-nettet

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.