Brev
Min søster mobber min lillesøster
Hej Børnetelefonen,
Jeg har 2 mindre søskende, og den ældste af dem mobber hele tiden min mindre søster.
Det er ikke altid groft, men fordi det tit sker, bliver min mindste søster altid ked af det, også selvom det kun er en lille dum kommentar. Og hver gang det sker, kan jeg se at hun får mindre og mindre selvværd.
Hvis min mor kommenterer min ældste lillesøsters opførsel bliver hun sur, og ender altid med at storme ind på hendes værelse. Min mor bliver altid rigtig ked af at hun ikke kan stoppe mobningen. Det gør det heller ikke nemmere, at min far ikke forstår at det faktisk er blevet til mobning mellem mine søstre.
Jeg sidder altid sidst tilbage og ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Jeg vil gerne stoppe mobningen, (og føler også det bliver mit ansvar) men det er svært når min søster altid bliver sur. Hvordan kan jeg forklare hende, at det er mobning hun udsætter vores lillesøster for, uden hun også bliver gal på mig.
Venlig hilsen en frustreret søster
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tusind tak for dit brev. Jeg kan virkelig godt forstå, at du er frustreret og gerne vil have stoppet mobningen af din lillesøster. Jeg håber, jeg kan komme med nogle idéer til, hvad du kan gøre.
Jeg vil allerførst fortælle dig, at det første jeg tænker på, når jeg læser dit brev er, at din lillesøster er heldig. Heldig at hun har en storesøster som dig – som holder af hende, bekymrer sig for hende, gerne vil hjælpe hende osv. Det er ikke alle børn, der har sådan en god og kærlig storesøster.
Det må ikke være rart at se på, at din søster bliver mobbet og får mindre og mindre selvværd. At det er din anden lillesøster, der står bag mobningen, gør det bestemt ikke nemmere. For du holder jo helt sikkert af dem begge.
Du skriver, at du føler, det bliver dit ansvar, at mobningen stopper. Din mor bliver ked af det, når hun ikke kan stoppe det, og din far ikke forstår det. Du skal vide, at det ikke er dit ansvar. Det er dine forældres ansvar, også selvom det er svært for dem.
Jeg tænker derfor, du skal prøve at tale med dine forældre om det. Fortælle dem hvad du ser, det gør ved din søster. Det lyder til, at din far ikke rigtig har forstået, at det er blevet til mobning. Måske kunne du prøve at tage en snak med din far alene.
Hvis du synes, det er en svær samtale at tage hul på, kan det være en idé at vise ham dit brev, du har skrevet herind og mit svar. Det kan nogle gange blive mere tydeligt, når det står på skrift. På den måde kan han også se, at du tager det her meget alvorligt og gerne vil gøre noget ved det.
Du spørger, hvordan du kan forklare din søster, at det er mobning, hun udsætter jeres lillesøster for, uden hun bliver gal. Jeg tænker, det kunne være en god idé at tage en snak med din søster på et tidspunkt, hvor I har det godt med hinanden. Der vil I nemlig have større forståelse for hinanden og derved kan du nemmere undgå, at hun gal på dig.
Jeg tænker også, at når du er hendes storesøster, så vil hun nok se op til dig og sikkert også have respekt for det, du siger.
Det kunne også være en god idé tale med din anden lillesøster og fortælle hende, at du kan se, hvad der foregår. Og at du støtter hende og gerne vil hjælpe hende. På den måde ved hun, du er der for hende, og hun kan også fortælle, hvis der noget, hun har brug for, du gør.
Jeg håber, du har mod på, at få talt med både dine forældre og dine små søskende, så mobningen kan stoppe. Har du brug for flere idéer, eller har du andre spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen. Du kan ringe til os på 116 111 eller via chat eller sms. Her sidder altid en voksen parat til at hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen