Min sidekammerat slår mig i timen

Hej,

Min nye sidekammerat i klassen er begyndt at udøve vold mod mig i timerne, hvilket gør det svært for mig at koncentrere mig i timerne.

Tror i det vil ødelægge vores “venskab” hvis jeg siger det til en voksen?
Eller skal jeg bare vente til vi for nye pladser?

Dreng, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 10 år,

Tak for dit brev.

Du skriver, din sidekammerat slår dig i timerne, og du derfor har svært ved at koncentrere dig. Det er da heller ikke nemt at lære noget, hvis man bliver forstyrret, og især ikke, hvis det er fordi man bliver slået! Det kan jeg godt forstå at du er træt af.

Du spørger om du skal vente til i får nye pladser. Det synes jeg ikke at du skal. Du skal ikke finde dig i at blive slået, og du skal vide, at du har ret til at være i skolen uden at blive drillet eller slået.

Jeg synes at du skal snakke med din lærer hurtigst muligt om, hvordan det er at sidde ved siden af din klassekammerat. Så kan det være at I får en snak sammen om, hvordan man er en god klassekammerat. Måske tænker din sidekammerat ikke lige over, at du ikke synes det er rart? Derfor er det godt at snakke om det, så det kan blive bedre.

Så din lærer også kan hjælpe din klassekammerat til at stoppe med at slå dig eller andre.

Du kan bede om at få en ny sidekammerat, hvis du ikke har mod på at sidde sammen mere. Du kan måske tænke over, hvem du kunne tænke dig at sidde sammen med istedet?

Jeg synes også, at du skal snakke med din far og mor om det. De vil sikkert kunne hjælpe dig med hvad du skal sige, hvis du synes det er lidt svært at snakke med din lærer om det. Måske kan i ringe til læreren sammen, hvis du ikke har lyst til at tage fat i læreren oppe i skolen? Jeg er sikker på at i sammen kan finde en måde at få det sagt, der er god for dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!