Brev
Min sidekammerat slår mig i timen
Hej,
Min nye sidekammerat i klassen er begyndt at udøve vold mod mig i timerne, hvilket gør det svært for mig at koncentrere mig i timerne.
Tror i det vil ødelægge vores “venskab” hvis jeg siger det til en voksen?
Eller skal jeg bare vente til vi for nye pladser?
Dreng, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 10 år,
Tak for dit brev.
Du skriver, din sidekammerat slår dig i timerne, og du derfor har svært ved at koncentrere dig. Det er da heller ikke nemt at lære noget, hvis man bliver forstyrret, og især ikke, hvis det er fordi man bliver slået! Det kan jeg godt forstå at du er træt af.
Du spørger om du skal vente til i får nye pladser. Det synes jeg ikke at du skal. Du skal ikke finde dig i at blive slået, og du skal vide, at du har ret til at være i skolen uden at blive drillet eller slået.
Jeg synes at du skal snakke med din lærer hurtigst muligt om, hvordan det er at sidde ved siden af din klassekammerat. Så kan det være at I får en snak sammen om, hvordan man er en god klassekammerat. Måske tænker din sidekammerat ikke lige over, at du ikke synes det er rart? Derfor er det godt at snakke om det, så det kan blive bedre.
Så din lærer også kan hjælpe din klassekammerat til at stoppe med at slå dig eller andre.
Du kan bede om at få en ny sidekammerat, hvis du ikke har mod på at sidde sammen mere. Du kan måske tænke over, hvem du kunne tænke dig at sidde sammen med istedet?
Jeg synes også, at du skal snakke med din far og mor om det. De vil sikkert kunne hjælpe dig med hvad du skal sige, hvis du synes det er lidt svært at snakke med din lærer om det. Måske kan i ringe til læreren sammen, hvis du ikke har lyst til at tage fat i læreren oppe i skolen? Jeg er sikker på at i sammen kan finde en måde at få det sagt, der er god for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.