Brev
Min histore om Mobning
Hvis man har en stor sorg og hele tiden græder,og har været mobbet siden børnehaven.Og at man har fået rigtig, rigtig, dårlig selvtillid.. Hvad kan man gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Du gør fuldstændig det rigtige! Du fortæller om din situation, og du beder om hjælp. Det er godt, og det viser mig, at selv om du synes, du har en rigtig dårlig selvtillid, så er der alligevel inden i dig en vilje til, at tingene skal laves om, så dit liv bliver bedre.
Og det er en styrke hos dig.
Det lyder hårdt, at du har været mobbet siden børnehaveklassen. Det kan nemlig nemt gå ud over selvtilliden. Jeg kan undre mig over, at dine lærere ikke har været i stand til at stoppe mobningen og hjælpe klassen med at få det bedre sammen, så alle har det godt med at være der.
Når der er mobning i en klasse, er det hele klassen, der skal arbejde på at få det bedre sammen. Og de skal gøre det i samarbejde med en lærer, enten en af klassens lærere eller en AKTlærer, der har særlig forstand på mobning. Du skal huske på, at det ikke er fordi, der er noget galt med dig, at du bliver mobbet.  Men det er fordi klassens måde at være sammen på ikke er ok, og det er den, der skal forbedres.
Hvor meget mon du har snakket med din klasselærer om din situation i klassen? Mon du har fortalt om din situation og bedt om hjælp, lige som du nu gør? Hvis du synes, at det har du gjort rigtig mange gange, og at det ikke hjælper, kunne det måske være en god idé at skifte skole. Mon du har snakket med dine forældre om det?
Du skriver også, at du har en stor sorg, som betyder, at du græder hele tiden. Det er godt at græde, når man sørger, men det er lige så vigtigt at dele sorgen med nogen. Mon du har fortalt om din sorg til nogen, eller går du med den selv?
Måske kender du en, du kan betro dig til, og som vil lytte til din sorg. Et familiemedlem, en ven eller veninde eller en anden person. Det kan lette rigtig meget at få sat ord på alle tankerne og følelserne. Det er jo ikke fordi sorgen forsvinder, men den bliver lidt nemmere at leve med.
I nogle situationer er der også mulighed for at få hjælp, f.eks. i en sorggruppe, men da jeg ikke kender til din sorg, kan jeg ikke sige, om det er en mulighed for dig.
Hvis du ikke kender nogen, du vil betro dig til om din sorg, vil jeg foreslå, at du enten skriver igen, ringer til BørneTelefonen på 116 111 eller logger dig ind på vores UngeChat. På den måde kan vi finde ud af, om der er mulighed for mere hjælp til dig.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!