Brev
Mens og store bryster
Kære bb
Jeg er den i min klasse der har største bryster og alle driller mig med at jeg bruger bh (går i 4 klasse)
men de driller nemlig mig også med at jeg næsten lige har fået mens
jeg sagde det kun til en ven men hun/han har sagt det videre
Hilsen
hin der bliver drillet med at have støre bryster og har mens i 4 klasse
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen; super flot du skriver hertil, når du ikke er ældre. Netop fordi du ikke er så gammel, kan jeg godt forstå, at du er ked af drillerierne omkring din krops udvikling.
Sådan noget som hvor tidligt eller hvor sent man begynder at få bryster og eksempelvis menstruation, er jo som du også ved, ikke noget vi selv kan bestemme over. Derfor er det heller ikke i orden, at de andre driller dig med de ting.
Nu er sommerferien kommet, men jeg tænker alligevel på, om du kan fortælle det til din mor eller far? Selv om der går lang tid, før du ser alle dine klassekammerater igen, bør tankerne omkring drillerierne ikke fylde for dig i ferien.
Kender du følelsen af, at der inde i maven kan være en helt knude at spænding eller ubehag? Lidt ligesom sommerfugle, når du glæder dig, eller som ondt i maven, når du er nervøs over noget? En god regel i forhold til sådanne følelser i maven er: At hvis knuden i maven gør dig glad, må den godt være en hemmelighed bare for dig. Hvis følelsen indeni omvendt gør dig nervøs og urolig, er det en god ide for dig, at tale med en voksen om det, så du kan få hjælp, ellers vokser den sig bare større ..
I forhold til drillerierne tænker jeg, at du måske kender følelserne af ubehag indeni? Kan du fortælle din mor eller far om, hvad der er sket i skolen? Måske kan de allerede nu kontakte de andre børns forældre, og tale med dem om, hvad der er sket og hvad det har betydet for dig.
Det kan også være, at din mor eller far i løbet af ferien eller lige før du skal i skole igen, kan kontakte din lærer. Læreren kan så efter ferien, tænke over, hvordan I har det sammen i klassen. Er det en ide mon? Hvis du bliver drillet med, hvordan du ser ud, er der måske også andre i klassen der bliver drillet? Ikke at det gør, de drillerier du bliver udsat for, mindre, men at du ikke er den eneste der har brug for at lærerne hjælper jer lidt på vej. Det kan måske være en god ide for dine lærere at se på, om de skal tale med din klasse om, hvordan I alle er ved hinanden, og hvordan man er en god kammerat.
Når du starter i 5. klasse efter sommerferien, kan klassen oså få besøg af sundhedsplejersken på skolen, hvor hun kan fortælle om, hvad det er der sker med ens krop, når man begynder at komme i puberteten. På den måde kan dine kammerater bedre forstå, at det der sker for dig lige nu, er helt naturligt og også kommer til at ske for dem... Måske dine forældre kan fortælle din lærer, at de ved, det er en mulighed, så du slipper for selv at sige det?
Det kan være der sker en ændring med dit forhold til dine kammerater i løbet af sommerferien; det er ikke til at vide. Måske er der andre af pigerne, der i løbet af ferien, udvikler bryster, som du også har. Har du tænkt på, om du måske ligefrem kan give dem gode råd i forhold til sådan noget med tiden?
Hvis du har lyst til det, er du også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis at ringe dertil og du behøver ikke fortælle hvad du hedder. Hvis du ringer dertil, er der nogle rigtigt søde voksne, du kan tale med om drillerierne, er det en ide tænker du?
Mange kærlige hilsner og rigtig god sommerferie
BørneBrevkassen.
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!