Brev
Melde skole til politiet?
Hej Brevkasse!
Jeg oplever rigtig meget mobning på min skole, og det har jeg gjort i flere år
Lærerne og skolelederen er ligeglad med det hele, de vil ikke ville hjælpe mig. Jeg kunne bare få lov til og skifte skole, hvis ikke jeg ville gå der.
Kan man melde en skole til politiet? Hvis I forstår hvad jeg mener.
Med venlig hilsen mig
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Det er trist at høre, at din skole ikke hjælper, når du bliver mobbet. Det skal de.
Derfor synes jeg, det er så sejt at du bliver ved med at kæmpe, og ikke giver op.
Men det lyder også hårdt. Og jeg synes ikke, det er retfærdigt over for dig.
Fordi du har helt ret i, at lærerne og skolen skal hjælpe med at få mobningen stoppet.
Faktisk er det sådan, at alle skoler skal have en plan for, hvad de vil gøre, når der er mobning. Det hedder en antimobbestrategi.
Det betyder, at det er lærernes og skolelederens ansvar at sørge for, at skolen er et rart sted for alle elever. Det betyder også, at de skal hjælpe, hvis der er mobning.
Det er ikke rigtig politiets opgave, hvis det ikke sker.
I dit brev fortæller du ikke, om dine forældre har talt med skolen endnu. Hvis de ikke har det, så tænker jeg, det kunne være en god idé.
Så kan de tage en snak med din skoleleder om, hvordan de kan hjælpe dig bedre.
Hvis de allerede har talt med din skole, og det ikke hjælper, kan du altid klage.
Du kan klage til noget der hedder Klageinstans mod Mobning. Det kan du læse mere om herinde: Klage over mobning
Så vil de kontakte din skole, og bede dem om at tage sig bedre af mobningen.
Måske det kunne være rart for dig, at kigge på sammen med dine forældre?
Hvis du skriver klagen alene og ikke får hjælp af dine forældre, vil de få besked, når klagen er sendt afsted.
Jeg håber, mit svar har kunne hjælpe dig. Jeg synes som sagt, det er super sejt af dig, at du står op for dig selv og beder om hjælp.
Jeg håber snart mobningen stopper, og du får den hjælp, som du fortjener.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen