Mange hader mig – og ved ikke hvorfor

Hej,

jeg går i 9. klasse og er 14 år.

I 7. flyttede jeg skole til den skole, jeg går på nu.

Jeg havde det ikke særlig godt i klassen, fordi at der var mange der var rigtig lede mod mig (af drengene). Det var ikke mobning eller noget, mere bare sådan nogle drillerier, men det gjorde mig rigtig ked af det, og jeg følte ikke at nogen kunne lide mig. Jeg kunne fx. få en kommentar som “Fuck, du er grim i dag” og det var nok bare for sjov, men jeg syntes ikke at det var særlig sjovt!

Men jeg flyttede så skole til den skole, jeg går på nu.

Jeg er meget genert, så det var rigtig svært at komme ind i klassen. Men efter ca. et år følte jeg mig rigtig godt tilpas i klassen. Alle drengene fra klassen virkede rigtig modne og søde, og jeg var virkelig glad for at de ikke var ligesom dem i min gamle klasse.

Men her på det sidste er det begyndt at blive ligesom i min gamle klasse.

En af drengene siger lede kommentarer, som at han ikke gider sidde ved siden af mig mere, og vil have nye pladser (han er min sidemakker). Hver gang jeg fx. skifter plads (for at sidde ved min veninde) siger han “yes” og bliver vildt glad, og så når jeg kommer tilbage igen, siger han at jeg skal skride, og om jeg ikke kan sidde derovre igen.

Den anden af drengene er virkelig voldelig mod mig, og kun mig. Han skubber mig tit ret voldsomt, og tyrer nogle gange en bold virkelig hårdt i hovedet på mig, bare ud i det blå af ingen grund.

Der er stadig mange af drengene som er rigtig søde, som jeg sagtens kan snakke med og har det godt med, men de er bare de to mest dominerende i klassen, som åbenbart har et problem med mig, som jeg virkelig ikke ved, hvad er.

Ellers gør de det bare for sjov, men jeg bliver stadig virkelig ked af det, og jeg føler mig overhovedet ikke velkommen i klassen længere.

Ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre, eller hvordan jeg skal opføre mig eller sige, når de gør sådan noget. Jeg har nogen gange bare lyst til at græde midt i timen, når de “driller” mig.

Jeg er også virkelig bange for, når vi bliver delt ind i grupper, fordi jeg altid får et “åh nej”, når jeg kommer i gruppe med en af dem. Det er bare overhovedet ikke sjovt, og ingen af de andre piger får samme “behandling”, hvis man kan sige det sådan.

Nogle gange er de også virkelig søde mod mig, så det er derfor, jeg ikke helt forstår, hvad det er der sker.

Håber på et svar, for jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op, har dårligt nok selvværd i forvejen.

Hilsen pigen

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år
Det er rigtig godt at høre, at det hjalp at flytte klasse. Den behandling, du fortæller om på din gamle skole, var slet ikke i orden, og det var godt, at du ikke blev i det dårlige klasseklima, der tillod, at du fik grimme kommentarer om dit udseende. For mig lyder det som mobning, og ingen børn skal leve med det.
Så godt, at du fik flyttet skole, og flot at det er lykkedes at falde godt til, selv om du synes, du er genert.
Nu har du fået problemer med to dominerende drenge. Sommetider er de søde, og sommetider siger de dumme ting, og det lyder som om, du er meget forvirret over, hvad der foregår. Det kan jeg godt forstå.
Jeg tænker, at når de to drenge siger dumme ting til dig, minder det om drengene på din gamle skole. Her har du nogle dårlige erfaringer, der gør dig usikker på, hvad der foregår. Det er så fint, at du reagerer på det og fortæller om det i dit brev, for jo hurtigere det bliver stoppet, des bedre for dig.
Det lyder som om du går i en god klasse med plads til alle, og jeg tror ikke, at det er ved at gå så galt, som sidst. Det er nemlig klasseklimaet, der er vigtigt for, om der udvikles mobning.  Men på grund af dine dårlige erfaringer, er du sårbar, og du bliver usikker på, hvad der sker. Du kan læse også mere om mobning på vores hjemmeside.
Jeg ved jo ikke, hvorfor de to drenge opfører sig sådan over for dig. Måske er de lidt lune på dig, selv om det ser ud som det modsatte! Sommetider kan drenge i den alder udfordre piger, de kan lide, på de mærkeligste måder. Eller måske skal de spille lidt smarte over for hinanden, og tænker ikke på, at du bliver såret og ked af det. Men det er klart, at det skal stoppes, så du får det godt igen.
Måske var det en idé, at du snakker med nogle veninder i klassen om problemet? Der må jo være flere i klassen, der ser, hvad der sker, og måske er der ingen der ved, at du bliver ked af det? Jeg tænker, at du kan have brug for lidt støtte fra de andre, når de to siger dumme ting.
En anden mulighed er, at du fortæller din klasselærer om dit problem, så I sammen kan snakke om det. Måske har de to drenge brug for at få at vide, at du faktisk bliver ked af det, og at du ikke vil have, at de behandler dig sådan. Og de skal stoppe deres opførsel, uanset hvad så er det ikke i orden overhovedet!
Hvis det ikke hjælper, tænker jeg, at dine forældre skal hjælpe dig med problemet. Jeg ved godt, at i din alder er det rarest selv at klare det, men sommetider kan det være nødvendigt at få forældrene på banen. Du eller dine forældre kan fx skrive til din klasselærer på intra eller måske ringe og få en snak med din klasselærer, om at trivslen i klassen er ikke er ok og der skal gøres noget. Når sådanne sker, bliver de andre i klasse også utrygge og usikre, og mange tør ikke hjælpe den, der bliver udsat for de voldsomme ting - fordi, de er bange for at det så vil gå udover dem selv. Hvis din klasselærer ikke gør noget, så skal dine forældre snakke med skolelederen, så der kan blive sat en stopper for de ting der sker i din klasse.
Under alle omstændigheder er det godt, at du reagerer, og du kan heldigvis selv være med til, at du bliver glad for at gå i skole igen.
Kærlig hilsen og held og lykke fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!