Brev
Lidt små buttet
Lige siden jeg startet på min skole i 2.kl blev jeg drillet
jeg fik maget skælud af min lære som om det kun var mig der fik skælud
så er der ca. gået et år så kom min far og sluttet det for mig.
Men det der er at når vi leger en leg på tavlen så får vi vert et navn hvor jeg så hed flødebole og så sage han der er i vert fald al for maget fyld til det kan være i blusen!
Så løb jeg min vej
så fik jeg eftersidning efter skole uden det var min skyld
Det var godt at få du
TAK! Alle sammer fordi i lytter til mig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tusind tak for dit brev. Det er godt at du skriver ind til Børnetelefonen og får dine tanker og dårlige oplevelser ud. Du kan tro, at vi gerne vil lytte til dig. Det er rigtig godt, hvis du synes, det hjælper.
Det er meget meget forkert, at du bliver kaldt flødebolle. Jeg kan rigtig godt forstå, at du løb din vej. Jeg synes heller ikke det er ok, at du fik eftersidning. Mon din lærer spurgte dig om, hvorfor du løb væk eller fik du sagt, at nogen mobber dig og derfor løb du?
Det er ikke i orden, at du bliver kaldt flødebolle, eller at der er for meget fyld til, at det kan være i blusen. Det er mobning.
Er der en lærer, når det sker - en du kan sige det til?  Læreren skal stoppe det og sørge for, at det ikke sker igen.
Det vil være godt, hvis læreren snakker med hele klassen om hvordan man er en god kammerat i skolen, og hvordan i få det godt i jeres klasse - alle sammen. Lærerne skal sørge for, at alle børn har det godt. Derfor er det vigtigt, at din lærer får at vide, hvad der skete.
Det lyder som om, din far har hjulpet dig. Ved han godt, hvad der skete i skolen, og hvorfor du løb?
Kan han mon hjælpe dig igen, så din lærer får at vide, hvorfor du løb? Måske kan du og din far sammen tale med din lærer om det? Kan det mon være en mulighed?
Hvis du og din far fortæller det til en lærer, vil det være en idé at lade din far eller din lærer læse dit brev. Så kan de måske bedre forstå, hvorfor du løb væk, og forstår at hele klassen skal snakke sammen om trivsel og gode kammerater i klassen.
Så det ikke er dig der får en eftersidning og skæld ud.
Måske kan du også vise dem mit svar til dig?
Jeg håber så meget, at du får hjælp til, at det ikke sker igen, så du kan have det godt og være glad, når du er i skole.
Kærlige tanker fra BørneTelefonen