Lavt selvværd

Hej,

jeg er en pige på 13 år og mit selvværd er helt i bund. Ved simpelhen ikke hvad jeg skal gøre mere,

siden jeg startede i 0 klasse blev jeg mobbede være eneste dag, blev fx kladt fede dyr, tykke, grimme, flodhest, smatso og en masse andre grimme ting. Det blev kun værre hen af årene da jeg så kom i 6 klasse ( skal lige siges at jeg går i 7 klasse ) begyndte jeg at få selvmords tanker, & var deprimeret men holdt ud.

Og henne i skolen bliver jeg tvunget til at læse op, så jeg ikke tør at komme i skole mere.

Jeg hader mig selv. Folk siger tit jeg er så smuk, men kan ikke tage det til mig Pågrund af at jeg er blevet kladt så mange grimme ting hen af årene.

Håber du/i kan hjælpe mig

Hilsen pigen med lavt selvværd

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Tak for dit brev! Jeg kan godt forstå, du har fået nok af at gå og have det på den måde, og at du ikke længere vil finde dig i at blive kaldt så grimme ting. Det er godt nok stærkt, at du har holdt ud, men det er vigtigt, at der er nogen på din skole, der tager ansvar for at hjælpe dig. Det er slet ikke i orden, at du er blevet udsat for alle de ting. Jeg kan egentlig også godt forstå, at du synes, det er svært at slippe af med nogle af de følelser, du har mærket.

Når man har oplevet det, du har oplevet, er man nødt til at få hjælp af nogen, så man kan komme ud af de følelser, man måske føler sig ”fanget” af eller sidder fast i. Man kan ikke altid få det bedre helt af sig selv (selv om man er stærk og god til at klare sig).

Tit hjælper det at snakke med nogen, man har tillid til. Hvis du snakker godt med dine forældre, synes jeg, at du skal prøve at tale med dem, hvis du har mod på det. Jeg tænker nemlig, at dine forældre kan være med til at finde ud af, om du har brug for noget mere end bare at snakke om det, du har oplevet. Dine forældre kan måske tage en snak med dine lærere om alt det, der er sket. Det kan være rigtig rart, hvis man ved, at lærerne er opmærksomme på en – og måske kan I have en aftale om, at du altid kan gå hen til en bestemt lærer, hvis du føler dig ked af det i skolen.

Det kan også være, at du har brug for en anden slags hjælp, men det vil dine forældre også kunne hjælpe dig med at finde ud af. Måske har du lyst til at vise dine forældre dit brev til brevkassen her – sammen med mit svar? Nogle gange kan det være lidt lettere at få noget sagt, hvis det er skrevet ned.

Hvis du slet ikke synes, du kan snakke med dine forældre om det, kan det være lige så godt at snakke med en anden voksen (en lærer, en venindes mor, en moster - en voksen, man stoler på). Det er vigtigt, at dine lærere får at vide, at det her foregår, så de kan få det stoppet. Faktisk har du ret til hjælp mod mobning. Alle skoler skal have en plan mod mobning, og derfor håber jeg, at nogen kan hjælpe dig med at få det sagt til en af dine lærere snart.

Du skal have det godt igen – sådan at du kan begynde at tro på, at det er rigtigt, når du f.eks. får at vide, at du er smuk. Det tror jeg nemlig er helt rigtigt.

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?