Lavt selver og selvmord tanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige Tak for dit brev, sikke utroligt voldsomme ting du har oplevet. Det burde ingen opleve! Jeg er glad for at du har skrevet til os og jeg vil gøre hvad jeg kan, for at give dig et svar du kan bruge. At du har skrevet dette brev, kan jeg forestille mig har krævet mod? Er det rigtigt? Dette mod er en virkelig stærk evne at have og den skal du holde fast i og være stolt af. Min første tanke, når jeg læser dit brev er, at du er kommet ud i problemer, som du kalder det, som du slet ikke selv har været skyld i. Det er rigtig ubehageligt - alene af den grund, at det ikke var din skyld. Jeg synes, at du med rette kan holde på, at du ikke rodede dig ud i problemer på din fødselsdag. At andre trak dig ind i problemerne, kan du ikke være herre over og måske det kunne være sådan du fortæller dine forældre om det?
Du fortæller, at du ikke tør fortælle det til hverken dem eller nogen andre voksne og så kommer jeg til at tænke på, hvad det mon er, at du er bange for vil ske, hvis du fortæller det? Nogle børn vil ikke fortælle den slags, fordi de er bange for at det hele bare bliver endnu værre. Men de voksne skal jo passe på jer og netop sørge for, at det ikke sker igen. Og det kan de godt, hvis nogen fortælle dem historien.Hvor er det dejligt at læse, at du har en god veninde der hjælper dig på skadestuen og holder øje med, at der ikke sker dig noget. Jeg tænker sådan på, om der ikke var nogen læger eller sygeplejersker der kontaktede dine forældre, da I var på skadestuen? Eller kunne dine forældre ikke se på dig, at du har været helt forslået og med brækkede ribben? At gå med en forslået krop og sjæl alene, er slet ikke godt og jeg håber sådan på, at du vil ringe, chatte eller sms’e ind til os på 116 111 og tale endnu mere om det hele.  Jeg bliver helt trist ved tanken om den uretfærdighed det vil være, at du, som uskyldig i denne situation, ikke får hjælp og dem der er de skyldige ikke bliver opmærksomme på, at de har gjort noget forkert, bare fordi de voksne ikke er klar over, hvilken frygtelig situation der har været.

Dit mod vil føre dig langt og jeg tror og håber også på, at det vil føre dig væk fra selvmord og tanker om ikke længere at være i vores verden. Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!