Brev
Klikker
Hej BørneBrevkassen
Jeg går i ottende klasse og i min klasse har vi klikker.
Ikke så meget drengene, men mest pigerne.
Jeg føler mig lidt udenfor, fordi jeg vil ikke være del af en ‘klikke’ og jeg ville ønske at alle var sammen.
Jeg udvikler mig ikke som de andre og er heller ikke den højeste i klassen. Nogen gange sidder jeg i frikvarterene alene.
Fx når en anden sidde alene kommer dem fra ens ‘klikke’ hen og snakker med dem.
Jeg synes og at det er irriterende at der er næsten ingen der vil fortælle mig om det der sker i skolen, når jer fraværende.
Mit spørgsmål er:
Hvordan kan jeg være sammen med dem i klassen og ikke føle mig ensom?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Jeg er glad for, at du skrev herind til BørneBrevkassen. Jeg kan læse, at du gerne vil have nogle råd til, hvordan du kan være sammen med dem i din klasse, så du ikke føler dig ensom. Jeg vil prøve at hjælpe dig, så godt jeg kan.
Du skriver, at der er mange klikker blandt pigerne i din klasse. Det er meget naturligt, at der kan være klikker i en klasse, fordi der som regel er nogle man snakker mere med end andre, men det skal helst ikke være sådan, at man ikke kan snakke med dem fra de andre klikker, og det skal heller ikke betyde, at der er nogle der føler sig udenfor.
Når jeg læser dit brev, får jeg et indtryk af, at man i jeres klasse kun kan være sammen med dem i ”sin egen” klikke. Er det mon sådan det er? Jeg synes, at du er en super sej pige, fordi du ikke har lyst til, at være med i en klikke, men i stedet vil du ønske, at I alle kunne være sammen.
Lad mig starte med at fortælle at det er lærernes ansvar at sikre at alle trives i klassen. Det kunne lyde som om din klasse godt kunne bruge lidt hjælp, så I alle kan føle I er en del af fællesskabet. Jeg vil derfor anbefale du tager en snak med din klasselærer eller en anden lærer som du er glad for og fortæller om hvordan det er at være dig i klassen. Hvis du synes det er lidt svært, kan du måske vise læreren dit brev til os og mit svar, det kan være et godt udgangspunkt for en snak. En anden mulighed kan være du taler med dine forældre og får dem til at hjælpe med at få kontaktet din klasselærer, så der kan ske nogle ændringer.
Læreren vil kunne lave forskellige tiltag, måske en snak med pigegruppen og/eller nogle klasseøvelser, der kan ryste jeg lidt mere sammen som en gruppe. Du kan også anbefale din lærer går ind på dette link:
http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/SkoleTjenesten.aspx#.VGCIUCj9rog
, hvor både du/læreren kan læse om, hvordan trivslen kan styrkes men også finde gode øvelser I kan lave i klassen, hvad tænker du mon dette forslag?
Jeg kommer til at tænke på, om du og nogle af de andre piger i klassen går til nogle fritidsaktiviteter efter skole? Hvis nogle af pigerne går til noget, som du også selv synes er spændende, kunne det måske være en mulighed at begynde til det samme? Det kan i hvert fald også være en måde, hvorpå du kan begynde at være mere sammen med de andre på.
Ved dine forældre mon, hvordan du har det med de andre piger i klassen? Jeg tænker nemlig på, om det mon kunne være en idé, hvis du for eksempel inviterede pigerne til en filmaften hjemme hos dig? Så kunne dine forældre måske være med til at arrangere det. Hvad tænker du om den mulighed?
Du skriver også, at du ikke udvikler dig ligesom de andre fra din klasse, og at du ikke er den højeste i klassen. Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart, hvis man føler, at man skiller sig meget ud fra de andre i klassen. I din alder, er det meget naturligt, at man gerne vil se ud som størstedelen af dem fra ens klasse. Man tænker som regel selv meget over, hvordan man ser ud. Måske er der nogle ting ved en selv, som man ikke kan lide, men tit er det kun en selv, der bemærker de ting. Det er også meget forskelligt fra person til person, hvor hurtigt kroppen udvikler sig. Nogle kommer i puberteten meget tidligt, mens andre kan komme det meget senere, og begge dele er helt normalt. Måske det også kunne være rart for dig, at snakke med en god veninde om dette, eller måske dine forældre.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at snakke med en af vores rådgivere. Held og lykke med det hele.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen