Brev
klassen
jeg føler mig rigtig ensom og meget ked af det når jeg cykler i skole
der er ikke så mange der snakker til mig og jeg bliver mobbet lidt af drengene fra min klasse
hvad skal jeg gøre!!!!!
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år, Tak for dit brev, som handler om, at du føler dig ensom og ked af det, fordi der ikke er så mange, der snakker med dig i skolen, og fordi du bliver mobbet lidt af drengene i din klasse. Jeg er glad for, at du har skrevet til mig, og jeg håber, at jeg kan hjælpe dig med at få det lidt bedre. Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er rigtig hårdt at være i skolen, når drengene mobber dig, og når du føler, at der ikke er så mange, der snakker med dig. Alle børn har ret til at have det godt. Det betyder, at alle børn har ret til at få hjælp, hvis de bliver mobbet eller ikke har det så godt. Det gælder både, når man er derhjemme, og når man er i skolen. Det første, jeg tænker på, når jeg læser dit brev, er, om du mon har fortalt en voksen om, at du bliver mobbet og føler dig ensom? Det er meget hårdt at gå rundt og bære på de følelser, du har, helt alene. En voksen tæt på dig vil kunne hjælpe dig med at få det bedre. Kan du komme i tanke om en voksen, du vil have det godt med at fortælle det hele til? Det kan f.eks. være din mor eller din far? Eller måske en storesøster, en storebror eller måske en bedsteforælder? Det kan også være en lærer på skolen? Eller måske en voksen, du kender gennem en fritidsaktivitet, hvis du har sådan en? Det kan også være, at du har det bedre med at starte med at fortælle det til veninde? Måske kan en veninde hjælpe dig med at fortælle det til en lærer på skolen? Eller til hendes forældre, som så kan hjælpe dig? Det kan kræve rigtig meget mod at skulle fortælle andre om sådanne svære ting. Måske vil du have det bedst med at kunne vise en voksen noget, han eller hun kan læse? Det kunne f.eks. være dit brev til mig – sammen med mit svar? Hvis en voksen læser brevet her, kan han eller hun hurtigt fornemme, at du har brug for hjælp til at få det bedre i skolen.
Måske du kunne overveje at følges med nogen i skole om morgenen. Måske er der en af dem du går i klasse med, som bor tæt på dig, som du kunne følges/cykle med? Hvis det er svært at få spurgt, kunne du måske få en voksen til at hjælpe dig? Det kan være dejligt at starte dagen med at have nogen at snakke med, det er måske også en mulighed at en af dine forældre kunne følge dig eller måske en søskende, hvis du har en sådan? Du skriver, at der ikke er så mange, der taler med dig i skolen. Betyder det mon, at du har et par stykker, du taler med? Måske har du en veninde eller to i din klasse? Hvis du har det, kunne det måske være rart for dig, at lave noget hyggeligt med hende/dem? Når man har det svært, kan det sommetider være en stor hjælp at lave noget sjovt med nogen, man har det godt med, så man kan få en lille pause fra de tunge tanker. Tror du, det ville hjælpe dig? Hvis du ikke synes, du lige har nogen i skolen, du kan lave noget rart med, kan det være, at du kan lave noget hyggeligt med en kusine, en søster eller en bror eller måske med dine forældre? Jeg kommer til at tænke på om dem i din klasse mon ved, hvordan du går og har det? Måske vil de rigtig gerne tale med dig, så måske kan første skridt være, at du finder modet til at henvende dig og spørge om du kan være med til at snakke eller til hvad de nu end laver. Hvis det føles for vanskeligt, så er det en rigtig god ide at få snakket med den lærer du har det bedst med, måske din klasselærer og fortælle om hvordan det er at være dig i klassen, både i forhold til mobning og venskaber. Det er lærerens ansvar at sikre I alle har det godt og alle i klassen trives. Hvilken lærer mon du kunne tænke dig at få denne snak med?
Der er mange børn, som har deres bedste venner udenfor skolen. Har du mon nogen fritidsinteresser? Det kan være lidt forskelligt, afhængigt af hvor man bor, hvilke muligheder der er, men i de fleste byer er der mulighed for at gå til sport, kreative ting eller musik. Måske kunne det være en ide? Det kunne endda tænkes en af dem fra din klasse, kunne have lyst til at gå til noget sammen med dig. Hvad tænker du mon om denne ide?Måske går der et par dage, før du får samlet mod til at fortælle en voksen om det, du oplever – og det er også helt OK. Det er helt normalt, at det tager lidt tid at tage sig sammen til at fortælle noget, der er svært, til andre. Måske vil det hjælpe at tale med en rådgiver på BørneTelefonen først? Vi er vant til at tale om mobning, ensomhed og venskaber og vi vil meget gerne tale med dig også. Man kan ringe på nummer 116 111, chatte eller SMS’e gratis og anonymt. Rådgivningen er åben alle dage fra 11-23. De aller kærligste tanker og hilsner BørneTelefonen