Klassen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Mange tak tak for dit brev, hvor er du god til at beskrive, hvordan du har det. Jeg tror, at det er meget normalt, at der er nogen man føler sig mere trygge ved end andre og det er jo dejligt, at du har sådan en tæt og god veninde. Det lyder dog også som om, at du måske har brug for at øve dig i, at kunne være sammen med andre og snakke med dem?

Du skriver, at du har dårligt selvværd, har du mon snakket med nogen om det før? Måske har du snakket med din veninde om det eller med dine forældre? At have dårligt selvværd betyder, at man ikke selv føler, at man er god nok eller man føler at alle andre er bedre end en selv - er det sådan du har det? Der er nemlig også nogen mennesker der bare er meget generte og derfor har de svært ved at sige noget i f.eks deres klasse?! Er det mon også sådan du har det?

Jeg tænker, at det kunne være en god ide at snakke med både dine forældre og din lærer om det, især hvis det er sådan at du føler dig drillet! Det er ikke ok og aldrig rart at føle sig drillet og det hjælper heller ikke hvis du skal prøve at øve dig i at snakke med de andre. Måske tror de andre i klassen, at du ikke har lyst til at være sammen med dem, nu du altid kun er sammen med din veninde og ikke snakker med dem? Jeg ved det lyder lidt mærkeligt, men hvis de ikke ved at du synes det er rigtig svært, så tror de måske bare, at du ikke har lyst eller gider - at du kun gider din veninde. Har du tænkt over det? Måske er det derfor, at ham drengen driller og siger " hun siger jo aldrig noget" - han synes måske at det er mærkeligt, at du ikke siger noget?

Jeg skriver det her, fordi det faktisk tit er sådan at man misforstår hinanden og hvis man ikke får snakket om tingene, så finder man aldrig ud af, hvordan hinanden rigtig har det. Hvis du nu tror, at de andre i klassen ikke gider dig og de andre tror, at det er dig der ikke gider dem, så er det da rigtig ærgerligt?! Hvis de nu vidste, at du bare synes, at det er rigtig svært at snakke med nogen som ikke lige er dine tætte veninder, så ville de måske tage hensyn til dig og hjælpe dig med det?! Tror du at i kunne have sådan en snak i klassen - om at være forskellige og hjælpe hinanden? Du kunne måske prøve, at snakke med din lærer og sammen kunne i måske finde en god løsning! Enten kunne du gennem læreren fortælle klassen, hvordan du har det eller også kunne i snakke mere generelt om det at være forskellige og tage hensyn til alle? Du skal vide, det er lærernes ansvar at sikre alle i klassen har det godt og trives, så jeg håber du vil tage snakken med lærer du er tryg ved.

Hvis nu du synes, at det er lidt svært eller har brug for flere råd eller bare en god snak, så er du meget velkommen til at ringe eller skrive til Børnetelefonen på 116111 eller logge på vores chat på hjemmesiden. Her sidder en masse søde rådgivere der rigtig gerne vil lytte og hjælpe dig.

Knus og kærlige hilsner fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?