Brev
klasse
HJÆLP<3
Jeg har et stort problem… problemet er at hver dag er det en kamp om at komme i skole, fordi jeg kan ikke lig det. hver dag når jeg endelig kommer i skole, for jeg hurtigt af vide af drengene at jeg er grim og fed. mange af drengene fra min klasse giver mig også lameer, jeg har snakket med de voksne om det men der sker ikke noget.
Det sårer mig rigtig meget, den måde de taler til mig på. der skal rigtig meget til før jeg tuder over for folk, så jeg begynder ikke bare at græde. jeg føler nogen gange jeg bare vil væk fra det hele, men jeg vil ikke tage livet af mig selv som min mor gjorde. jeg kender ikke rigtig nogen jeg kan snakke med det om, så jeg vil høre jeres mening om hvad jeg kan gøre!!??
Håber i kan hjælpe mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du, Tak for dit brev.Hvor er det godt, at du skriver herind og beder om hjælp. Sådan som du beskriver det er at gå i skole, er på ingen måde okay. Sådan skal det ikke være at gå i skole. Det er jo et sted, som mange skal være hver dag i et bestemt antal timer, med de samme mennesker. Så det skal være et rart sted at være. Ogdet er faktisk de voksnes ansvar at alle trives i skolen og i klassen. Skolen skal have en anti-mobbepolitik, hvor de beskriver, hvad de vil gøre for at undgå at nogle elever bliver mobbet, og hvad de vil gøre hvis der alligevel er nogen, som der oplever at blive mobbet. Du bruger ikke selv ordet mobbe, og måske er det heller ikke det rigtige ord at bruge? Men jeg tænker, det lyder som om, det er lidt det samme som gentager sig hver dag og noget der gør dig ked af det ofte.. Er det rigtig forstået?Det er ærgerligt at læse, at du har prøvet at snakke med de voksne, uden du oplever, at det har gjort en forskel. Det er som sagt deres ansvar at sørge for alle elever trives i klassen. Og hvis de ikke selv har set, hvad der foregår, bør de i hvert fald reagere på det, når du beder om hjælp.. Tror du, at det måske skyldes, de ikke ved, hvad de skal stille op? Måske vil det være rart fordig at få hjælp fra en voksen til at tale med en af lærerne om det? Tror du måske din far kunne hjælpe dig med det?Jeg er ked af at høre,at din mor tog livet af sig selv. Når man står som barn/ pårørende, kan det være megetvanskeligt at forstå at ens forældre tager deres eget liv. Har du monhaft mulighed for at tale med nogen om det? For det er faktisk sådan, at man har mulighed for at tale med en psykolog, når man har mistet sin forælder på en sådan måde. For nogen kan det virke lidt skræmmende at tale med en psykolog,nogen tænker, at det kun er, hvis der er noget i vejen med én at man skal det.. Men sådan behøver det slet ikke at være. For mange er det at tale med en psykolog rigtig rart, for det er en person, som man ikke behøver tage hensyn til. En person som ikke fortæller det videre man taler om og en person som kan være rigtig god til at stille spørgsmål, som gør at man ser tingene på en ny måde.. Kan du følge mig? Og når du samtidig synes, du mangler nogen at snakke med om hvordan du har det, kunne det måske være en rigtig god idé for dig?Eller har du mon gået i en sorggruppe? Ellers kunne det være, at du kunne have gavn af det?Du skriver ikke noget om din far, men jeg tænker, at du måske bor sammen med ham – er det rigtigt forstået? Hvis du gør det og synes, at din far kan hjælpe dig, så vil det måske være en mulighed at I gennem jeres læge får henvisning til en psykolog, som du alene kan tale med. På din skole er der også ansat en psykolog, som du kan få alene samtaler hos. Tror du at det kunne være en start?Men når du skriver, at du ikke kender nogen, som du kan snakke med, vil det måske være en start at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af vores rådgivere.Det kan være lidt nemmere at tale sammen om hvilke muligheder du har, da jeg ikke helt kan læse mig til, hvem du for eksempel bor sammen med, eller om der eren anden voksen, som ville kunne hjælpe dig.Hvis du ikke har lyst til det, kan det måske hjælpe dig at skrive et nyt brev herind, hvor du fortæller lidt mere om, hvem du bor hos og hvem du ser, for så har vi lidt større mulighed for at hjælpe dig videre. Eller du kan logge på BørneChatten, hvor du evt. starter med at kopiere brev + svar ind, så rådgiveren kan få en fornemmelse af, hvad vi har talt om... Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du holder fast i, at du gerne vil have hjælp til at ændre på det her, selvom du nogle gange kan blive fristet til at flygte fra det hele.. Så er det et rigtig stærkt udgangspunkt du har taget – at få hjælp til at ændre tingene!Jeg håber, at du kan bruge svaret? Og ellers må du som sagt rigtig gerne bruge BørneTelefonen eller skrive til os igen..De allerbedste hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!