Kan ikke mere!

Hej BB.
Jeg er en pige på 14 År, som virkelig har brug for hjælp.

Jeg har rykket skole 2 gange, og hvorfor siger jeg ikke. Jeg vil nemlig ikke blive fundet af dem fra min gamle klasse.

På min nye skole, går det fint. Jeg har gået der i næsten et år, men det er bare det at drengene virkelig hader mig. De bagtaler mig, og kalder mig alt muligt. Jeg kan næsten ikke mere, jeg vil bare gerne have nogen gode venner, men det er som om at de ikke vil “Lukke mig ind” i klassen.
jeg ved ikke hvorfor de driller mig, men det er ikke fordi jeg er tyk, eller sådan noget. Hjælp mig…

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev, hvor du fortæller, at du bliver bagtalt og lukket ude i klassen.

Det er slet ikke i orden, det som sker i din klasse, og jeg tænker derfor, at det er rigtig godt - og modigt af dig, at du har skrevet ind til BørneBrevkassen.

Du fortæller, at du har flyttet skole 2 gange, at dine klassekammerater driller dig og kalder dig dumme/grimme ting og at du næsten ikke kan klare mere. Det kan jeg godt forstå. Du bliver mobbet og det er slet ikke okay!

Når jeg læser dit brev, kan jeg ikke vide, om du har talt med dine forældre om det? Og hvad de eventuelt har gjort for at hjælpe dig? Har du mon fortalt din lærer om mobningen? Og har din lærer mon gjort noget for at stoppe mobningen? Eller har de mon talt med de andre forældre om det..?

Du skal vide, at når man bliver mobbet, så kan man godt gå hen og føle, at det er ens egen skyld, at de andre i ens klasse mobber én, eller man kan gå hen og blive bange for, hvad de andre tænker om én eller man kan blive ensom. Måske kender du nogen af de følelser eller tanker..?

Jeg tænker, det er vigtigt, at du ved, at det ikke er din skyld, at du bliver mobbet… Jeg tænker, at det handler om, at der i din klasse er blevet skabt en rigtig dårlig måde at være sammen på. En måde hvor det er gået hen og blevet okay og normalt at kalde dig f.eks. ubehagelige ting.
Samtidig tænker jeg, at dem der mobber dig, sikkert har det rigtig dårligt med det. Måske er der ikke nogen af dem, der tør at sige fra og stoppe med det, fordi de er bange for, at det skal gå ud over dem selv. Mon det giver mening for dig..?

Andre gange kan éns lærer have rigtigt svært ved at få øje på, at der finder mobning sted i en klasse - og sådan som du fortæller mig det, lyder det lidt som om, at din lærer ikke gør noget... Så derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at du helt præcist får sagt det til din lærer (eller lærere), at du bliver mobbet.
For din lærer skal nemlig hjælpe dig (og hele klassen) med at stoppe mobningen. Det er ikke noget, du hverken kan eller skal gøre alene - det er noget i sammen skal gøre i hele klassen.

Måske kan det være svært at tage det første skridt..? Så derfor tænker jeg, at du skal have hjælp fra en voksen. Måske du kan prøve at tale med dine forældre. Tror du, at du kan det..? En anden mulighed kunne være, at du måske kender en sød voksen i din klub, som du har tillid til, og som kan støtte og hjælpe dig til at få taget ordentlig hul på det..?

Du kunne jo evt. vise dem dit brev til BørneBrevkassen og mit svar... Det kan ofte være en hjælp at have noget på skrift, når man skal tale om svære ting. Mon det kunne være en idé for dig? Jeg ved, at du har krav på at have et godt skoleliv uden mobning, og det skal de hjælpe dig med.

Du fortæller også i dit brev, at du ingen venner har. Er det mon også i din fritid..? Jeg ved ikke, om du går til noget efter skole (sport, spejder, dans...), men måske det kunne være en god mulighed at møde nye venner dér..?

Hvis du har brug for at skrive igen, er du meget velkommen. Ellers er det også en mulighed at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til BørneChatten. Begge steder sidder der rådgivere klar til at tale med dig.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!