Brev
Jeg vil gerne skifte skole
Hej.
Jeg bliver mobbet i af nogle drenge i min klasse og min lære kan ikke gøre noget ved det
jeg vil gerne skifte skole men mine forældre siger hvorfor, jeg tør ikke at sige til mine forældre jeg bliver mobbet. Og nu tør jeg ikke at sige noget til min lære fordi de der mobber mig har set at jeg har skrevet en hemlighed til en ven om en forelskelse og de truerer mig at hvis jeg siger noget til læren så siger de min hemlighed.
Prøver at finde på en undskyldning til at skifte skole hvor det ikke handler om at jeg bliver mobbet eller har det dårligt i min skole………
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng,
Det er godt, at du skriver, for der er ingen børn, der skal mobbes. Det skal stoppes, så du kan få det bedre. Du har med dit brev hertil allerede taget første skridt. Det kan du godt være stolt af!
Alle børn kan risikere at blive mobbet. Det har ikke noget at gøre med en selv. Det kan altså være både de populære og de mindre populære i en klasse, der pludselig bliver mobbet. Det kommer ikke an på, hvem man er, hvordan man ser ud, eller hvad man gør. Dem, der mobber, kan nemlig finde på at mobbe med hvad som helst. Selvom det ikke ser sådan ud, så gør de det faktisk, fordi de er bange. Bange for selv at komme udenfor fællesskabet.
Jeg skriver det til dig, fordi jeg har snakket med mange børn, der troede, at det var deres egen skyld, at de blev mobbet. Nogle syntes også, at det var pinligt, at de blev mobbet. Har du mon også tænkt sådan nogle tanker?
Men det er ikke din skyld, at du bliver mobbet. Det er meget vigtigt, at du ved det.
Det er faktisk din lærers opgave at stoppe mobninigen i din klasse. Derfor vigtigt, at din lærer får det at vide. Men jeg kan godt forstå, at du er bange for at sige det til hende, nu drengene også har truet dig. Måske kan du fortælle hende, at du har brug for at fortælle hende noget, der ikke kommer videre til andre. Fortæl at du oplever mobning i klassen men sig også at du bliver truet med, at drengene vil fortælle din hemmelighed. Fortæl din lærer, at det er meget vigtigt, at de andre drenge ikke finder ud af, at det er dig, der har sagt noget.
Det kan godt være, at det bedste for dig vil være at flytte skole. Men det er også en stor ting at skifte skole. Og det er vigtigt, at man har sine forældres støtte og hjælp til det. Derfor tænker jeg, at du også bliver nødt til at være ærlig overfor dem. Forhåbentlig er det blevet letter for dig nu, hvor jeg fortæller dig, at mobningen ikke er din skyld.
Når du ikke har lyst til at fortælle dine forældre, hvorfor du vil flytte skole, skyldes det så , at du er bange for at gøre dine forældre kede af det? Eller er du bange for, hvad de vil gøre? Det ved jeg nemlig, at der er mange andre børn, der er. Heldigvis fortæller de fleste, at det var en stor lettelse endelig at få det fortalt. Og de fleste forældre er gode til at hjælpe med at få mobningen stoppet eller flytte skole.
Du kan måske sige det en aften, hvor I sidder og spiser aftensmad og har god tid til at snakke. Du kan starte med at sig, at du ikke har det så godt, i din klasse – og at du har tænkt på, om det ville være godt at flytte skole. Fortæl dem også, hvorfor du har haft svært ved at sige det til dem. På den måde kan du sikre dig, at de går videre til læreren eller skolen med det på en måde, som du er ok med. Hvordan lyder det?
Du kan også vise dem dit brev hertil og mit svar. Hvis dine forældre ikke rigtig ved, hvordan de bedst støtter dig, så kan de ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57.
Jeg håber, du vil bruge dit mod til at tage næste skridt og fortælle dine forældre og din lærer, hvordan du har det. Du er altid velkommen til at ringe eller sms’e til os på 116 111, eller skrive til os på chatten, hvis du har brug for råd. Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen