Brev
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Hej
jeg er kommet til at gøre noget rigtigt dumt,
jeg har skrevet en besked til en pige som altid er efter mig der stod “ved du godt at det du gør er mobning?” Og da jeg så ville frakke den i land sagde jeg art det var en besked jeg havde fået sendt af en fra min gamle klasse der åbenbart havde lavet en lille kampagne.
Det skal siges at pigen også har hængt mig ud hun var med til at skrive at jeg skulle holdes ude fra fælleskabet.
Nu der er problemer 3 uger senere dukker det op igen og pigen vil gå til vores lære, og jeg er bange for at mine forældre vil få noget at vid.
Har ondt i maven over det, hver dag og græder hele tiden.
Pigen er popular og kan få mig hængt meget op.
Skal jeg sige sandheden nu, altså fortælle at jeg sendte den behvist til hende og at det var mig der havde lavet beskeden og at det var fordi hun altid er eget mig. Og så få mange problemer med både venner og familie??
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Til lykke med at du er begyndt at sige fra over for mobningen af dig!
Ja, jeg kan godt læse, at det ikke lige er sådan, du ser på det, for du bebrejder dig selv, at det med mobningen er sluppet ud. Jeg tænker, at du blev lidt bange, efter at du havde skrevet beskeden til pigen, og at du derfor stak hende en løgn. Det kan jeg godt forstå.
Men du har fuldstændig ret i, at det ER mobning. Godt set!
Og nu er du bare rigtig ked af det og ved ikke, hvordan du skal komme videre. Du forstiller dig, at du får mange problemer med din familie og venner, hvis du fortæller sandheden.
Men jeg synes, at den værste sandhed er, at der er en pige, der er efter dig og forsøger at udelukke dig fra fællesskabet, så jeg tænker, at den der virkelig burde få problemer og skamme sig er hende, der mobber dig. I stedet for er hun så fræk, at hun truer med at gå til jeres lærer.
Jeg tvivler på, at hun tør, for så kommer det jo frem, at hun mobber dig, og en mobber er overhovedet ikke interesseret i, at mobningen kommer frem i lyset, for så bliver det hele jo afsløret.
Jeg synes, du skal prøve at sige til dig selv, at det kunne være skønt, hvis mobningen bliver afsløret, og hvis hun ikke gør det,( hvad jeg tvivler meget på ) så gør du det. Mobningen foregår, fordi klasseklimaet ikke er ok, og tilfældigvis går det ud over dig. Det er altså ikke dig, der er noget galt med, men klassens måde at være sammen på. Når der ikke er nogen af de andre, der har grebet ind, er det sikkert fordi de selv er bange for at blive de næste, der bliver mobbet. Du kan læse mere om mobning på vores hjemmeside
www.bornetelefonen.dk/mobning
Jeg kan godt læse af dit brev, at lige nu er du både bange og ked af det, men jeg vil alligevel opfordre dig til at overvinde de bange følelser og gå videre med at sige fra, for du har RET til at gå i skole uden at blive generet.
Jeg ved ikke, hvilke problemer, du forestiller dig, du får med din familie, men de fleste forældre vil gerne vide, hvis deres børn bliver mobbet, for så kan de hjælpe med at få det stoppet.
Hvis du ikke vil fortælle dine forældre det, er der også den mulighed, at din lærer kan hjælpe dig. Alle lærere skal hjælpe eleverne med at standse mobning, for det er faktisk forbudt at mobbe, men de skal jo vide det, før de kan hjælpe.
Du skriver også, at du tror, at du får problemer med dine venner. Jeg tænker, at gode venner vil hjælpe dig og ikke give dig flere problemer, end du har. Måske kunne du starte med at få snakket med den ven, du stoler mest på, og høre hvad han/hun siger til det.
Jeg håber, at du vil tænke lidt over mit svar, og hvis du har brug for at snakke med en rådgiver om dine tanker, vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen