Jeg siger stop, men der bliver stadig gjort grin ad mig

Kære brevkasse.

Jeg vil tro at det er lettest hvis jeg forklarer hvordan jeg er.

Jeg er 15 og går i 9. Klasse. Jeg er meget udadvendt menenske, så hvis folk spørger om noget svarer jeg impulsivt og ærligt. Det har skabt visse problemer for mig senere hen (nu) så som at folk driller mig.

Til at starte med for 1/2 år siden var det sjovt at de(klassekamerater) drillede mig en gang imellem og jeg drillede lidt dem.

Her på det seneste synes jeg at det har taget overhånd og folk tager mig ikke seriøst mere. Det irriterer mig at lige så snart jeg siger noget skal det paoderes om til en dulmet stemme. Våde drenge og piger fra min klasse driller mig sådan. Jeg kan ikke engang spørge pænt “mangler nogle en geografibog?” Uden at det skal paoderes.

En person driller mig mere end de andre. Han bliver ved med at sammenligne mig med realitystjerner og kalde mig dum. Mine tætteste veninder støtter mig ikke. De driller bare med og kommer op med episoder hvor jeg har sagt noget forkert.

Ud over at de driller mig snakker de heller ikke pænt til mig. De siger “hold nu kæft” hver gang jeg prøver at indføre et ord i en samtale.

To af mine andre veninder har sagt til at jeg ikke burde finde mig i det, og det gør jeg heller ikke!

Så i skolen Idag gik jeg hen til dem og sagde at de skulle stoppe. Jeg begyndte næsten at tude fordi de også bare paoderede mit stop. Jeg uddybede endda hvad de skulle stoppe med at gøre, men de grinede bare endnu mere.

Jeg vil selv ordne dette problem. Uden forældre og skole da jeg synes at det ikke vedkommer dem som sådan. Hvis de vidste det havde de grebet ind i situationen, hvilket jeg ikke ønsker.

Hvad gør jeg?

Håber i kan hjælpe

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Det virker som om du har fået en rolle i klassen som en, de andre bare kan gøre grin med og parodiere, uden at de tænker dybere over det.

Jeg kan godt forstå, at du synes det er træls, fordi det er ligesom du ikke kan komme ud af rollen igen. Jeg synes det lyder som om , du har gjort et modigt forsøg i dag, hvor du prøvede at forklare dem, hvordan du har det. Ærgerligt, at de ikke forstod det rigtigt og bare fortsatte med at være pjattede og gøre grin.

Du skriver, at du vil klare det her selv uden at forældre eller skole bliver indblandet. Al respekt for det, men du skal nu ikke opfatte det som et nederlag, at bede andre om hjælp. Det kan være en meget modig handling, at blande andre ind i de svære ting, man tumler med.  Det er i hvert fald godt at have i baghovedet, at din plan B kunne være, at snakke med en af dine lærere, så du kan få hjælp til at få bragt alvor ind i en snak med dine kammerater. Læreren kan jo bare bruges til at skabe ro og alvor. Hun kan sige, at hun har snakket med dig, og der er noget du gerne vil snakke med klassen om. Så får du ordet, og så kan du måske få sagt de ting du gerne vil til dine kammerater, uden at de griner og fjoller. Du kan bede læreren om at holde sig ude af snakken, når først den er startet. Det kan også være, at det er ok for dig, at læreren bliver og støtter dig eller tager snakken med hele klassen.

Men måske kunne du også bede et par af dine nærmeste venner om hjælp? Hvis du starter med at forklare til nogle få, hvordan du føler, kan du få dem til at bakke dig op  i en snak. Hvis du er en, der plejer at lave sjov, kan det måske være svært for de andre at forstå, at nu vil du gerne opfattes lidt mere seriøst. Måske skal du have et par lidt stille dage, hvor du holder dig lidt tilbage i flokken. Måske vil de andre undre sig og spørge dig, om der er noget galt. Det vil være en rigtig god anledning til at få forklaret dem, hvordan du har det.

Hvis du ikke synes, at du kan bruge disse ting til noget, eller hvis tingene går i hårdknude for dig, er du altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen 116111 og få en snak med en rådgiver, som kan hjælpe dig igang med at få ændret de andres syn på dig.

Jeg håber du har fået nogle ideer til at komme i gang. Ingen skal have det dårligt over at gå i skole - man SKAL jo komme der hver dag, så det er super vigtigt, at man trives og føler sig tryg og godt tilpas.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!