Brev
Jeg så min ven blive mobbet.
Igennem December og Januar, har jeg og min anden ven vidnet mobning for første gang.. Jeg har imod mobning, og det hører ingen steder hjemme at mobbe andre.. Men jeg vil egentligt gerne spørge om hjælp her (der er gjort noget ved det, men vil bare gerne have et godt tip til hvordan jeg selv kan stoppe mobningen ‘Eventuelt gå til en voksen..)
Som fortalt ud af min vens historie, er han blevet mobbet af de samme igennem 4 år, uden at der er gjort noget ved det.. Så flyttede han skole (den skole jeg går på) fordi at deres gamle skole kun gik til 6.. Men desværre var mobberne der allerede, og de fandt ham i December, og mobbede ham indtil slutningen af Januar..
Jeg kan sige at de er mange om det.. de omringer ham simpelthen, og så går de direkte på ham. De bruger farlige kamp teknikker for at få ham ned og ligge.. -Og det værste er at jeg kun kan stå og se på at de bruger ‘vold’ mod ham.. De går forresten i 8. klasse..
Det er svært at se en blive mobbet hver dag, og hvordan han reagere på det.. Han blev hurtigere sur.. -Der var dog det at vi gik til en voksen (lærer) og fortalte det hele, og det blev der ikke gjort noget ved.. Jeg tror vi fortalte det til 6 forskellige lærer men der skete ikke noget.. Lige indtil at vi fortalte det til min Biologi lærer.. Nu har de ikke rørt ham siden..
men spørgsmålet er om de kommer igen.. Hvad kan man gøre som vidne? Det jo ikke fordi at vi vil tage sagen i egen hånd.. Hvad er jeres gode tip til at stoppe mobning hurtigst muligt?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Tak for dit brev. Flot at du har skrevet. Jeg forstår godt, at du er bekymret for, om mobningen af din ven kommer igen. Det lyder til at have været rigtig grimt for din ven og dig, og sikkert også andre unge, der har været vidne til det, men ikke har haft det samme mod som dig til at gøre noget.
Jeg bliver helt varm i hjertet, når jeg læser dit brev. Det er meget flot, du forsvarer din ven og gerne vil gøre noget ved mobningen.
Jeg tænker, I allerede har gjort det rigtige ved at få fat i en voksen. Det er rystende, at I først bliver taget alvorligt efter mange forsøg på voksen kontakt. Det er ikke i orden. Godt I havde overskud til at blive ved med at bede om hjælp. Og godt at der trods alt var en biologilærer på jeres skole, der tog jer alvorligt.
Det er helt naturligt, at I er bange for, at mobningen vender tilbage. Jeg tænker, den angst må det være svært for jer at gå med. Det skal være trygt at gå i skole, og det er skolens ansvar sammen med eleverne at skabe den tryghed. Jeg ved godt, at du skriver, at de er holdt op med at mobbe nu. Kunne det tænkes, at du og din ven tog en snak med jeres biologilærer og fortalte ham, at I stadig er utrygge ved tanken om, at de vil starte mobning igen? Så kan I sammen med læreren lave en plan for, hvad I skal gøre, hvis det begynder igen. Måske kan det hjælpe på jeres utryghed at have en handlingsplan for, hvad der skal gøres, når I oplever mobning næste gang.
Det vil også være oplagt, at jeres lærer tog det her op i klassen som en general snak om, hvordan det er at gå på jeres skole, og hvad man skal gøre, hvis ikke man har det godt eller oplever, at andre ikke har det godt. Måske ved dine lærere ikke helt, hvordan de skal gribe den her mobning an, men så kan de ringe til Børns Vilkår, hvor der findes noget, som hedder SkoleTjenesten, der kan komme ud på jeres skole og snakke om mobning og klæde jeres lærere bedre på til at kunne håndtere det.
Jeg håber, du har lidt mere mod og overskud til at tage hul på de her ting sammen med din lærer, så I kan få en mobbefri skole, hvor man kan føle sig tryg, for det fortjener I - og det har alle ret til.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!