Jeg mobbede flere dengang

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år!

Hvor er jeg virkelig glad for, at du skriver ind! Dit brev viser nemlig, at du har udviklet dig og er blevet klogere. Klogere på dine grænser for, hvordan du vil være overfor andre. Men også klogere på, at handlinger fra fortiden kan få stor betydning for ens fremtid.

Du har gjort noget, du fortryder. Og du mærker dårlig samvittighed. Det er faktisk godt. For den dårlige samvittighed kan hjælpe både dig og drengen til en nemmere fremtid.

Vi mennesker kommer alle ud for at gøre noget, der skader en anden. Det er hårdt at bære på. Og selvom vi har lyst, så kan vi ikke skrue tiden tilbage.

Men vi kan gøre dét, som, vi synes, er rigtig at gøre. Hvis vi derfor selv ville blive glade for at få en undskyldning, når nogen behandler os dårligt, giver vi en undskyldning, når vi behandler andre dårligt. Og så gør vi selvfølgelig ikke den dårlige handling igen, fordi vi er blevet klogere.

Det lyder enkelt - men det er faktisk ikke helt enkelt at give en undskyldning til en anden. Vi kan få lyst til at lade som ingenting og lade det gå i glemmebogen. Men langt op i voksenlivet kan vi huske ting, som vi ikke fikset på en god måde. Mon du kan genkende dig selv i det, jeg skriver her?

Jeg vil råde dig til at tænke over, om det kunne hjælpe dig og drengen, at du fik sagt undskyld. Samtidig vil jeg også råde dig til ikke at gå alene med dine tanker og dårlige samvittighed. Jeg foreslår derfor, du taler med dine forældre eller andre voksne, som du har tillid til. Fortæl, hvad der skete, og hvordan du tænker om det i dag. Så kan I sammen finde frem til, hvad der er klogt for dig at gøre for at rense din samvittighed og komme godt videre i din nye, kloge udgave af dig selv.

Til sidst vil jeg fortælle dig, at mobning altid hænger sammen med en usund klassekultur. Som du kan mærke, er det derfor ikke kun drengen, der blev offer for mobningen. Men også dig. På den måde er mobning skadelig for alle i en klasse.

Du er altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen og tale med en af de mange voksne, som sidder parat til at lytte til dig og tale med dig om, hvordan, du bedst kommer videre.

Jeg ønsker dig held og lykke.
Mange hilsner fra BørneTelefonen.

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!