jeg kan ikke mer

hej bb

jeg begyndt at finde ud af at alt jeg vil er at dø

jeg ville bare sige at det var elendigt at have et liv.

jeg er blevet mobbet.

jeg er blevet slået af mine forældre.

farvel

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 15 årige dreng

Jeg kan faktisk godt forstå, at du har fået nok af, at det skal være på den her måde. Nogle gange kan man tænke, at løsningen er at forsvinde helt. Det du har været udsat for med mobning og vold, tager modet fra de fleste.

Når man oplever udfordringer, bliver man nemt ”væltet omkuld”,  og det kan føles helt uoverskueligt. Det skyldes ikke dig, men det du har været udsat for.

Det kan være svært at se det positive, og hvordan det nogensinde kan blive bedre, men det kan det! Andre børn og unge, som har haft det ligesom dig, lever i dag et dejligt og sjovt liv.

Men du har brug for hjælp, for det er alt for meget at stå alene med. Børn og unge skal ikke stå alene med deres problemer, det skal voksne hjælpe dem med. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet herind.

Jeg vil foreslå dig at tale med en voksen, som du har tillid til – din lærer, din træner, en god vens forældre eller et familiemedlem. De vil kunne hjælpe dig og din familie.

På BørneTelefonen har vi ansat folk i hele landet, som vi kalder bisiddere. Det er voksne, som ved en masse om børns rettigheder, og hvordan man får hjælp. De kan hjælpe dig med at finde frem til en løsning. Man ringer til BørneTelefonen på 116 111 og spørger efter en bisidder.

Jeg håber, at du har fået nogle ideer til, hvad du kan gøre for. For du fortjener at få et godt børneliv.

De varmeste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.