Jeg kan ikke lide min klasse

Hej.

Jeg har to spørgsmål.

1. Jeg hader næsten alle i min klasse. Drengene i min klasse fordi de er så irreterende, barnlige, og onde men der en dreng som jeg virkelig ikke kan lide fordi han er ond mod mig minder mig om ting som jeg ikke gider at høre, han er også irreterende og han ødelægger mit liv nogen gange så græder jeg fordi han er så irreterende og ond.Nogen gange ville jeg ønske at hann ikke var til (og det syntes jeg er alvorligt)

Men jeg gider ikke at sige noget til mine forældre fordi jeg er bange for at de bare vil give mig hele skylden (Fordi mig og min mor skændes ret tit)

Jeg har hele tiden list til at slå ham eller noget men jeg gør det ikke fordi jeg er ikke typen der slår.

2. Jeg kan heller ikke lide pigerne i klassen de komentere mig meget og singer at jeg tænker kun om sex men det gør jeg ikke, at jeg er for ung til at bruge sminke, barbere mig. osv. Der er også en pige der siger negetive ting til mig.

Jeg håber virkelig du kan hjælpe mig.

Hilsen mig

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12
Tak for dit brev. Jeg synes, det er rigtig godt, at du beder om hjælp til de problemer, du oplever i klassen. Det er nemlig kun muligt at løse sådanne problemer med mobning i klassen, hvis hele klassen er med til at løse dem sammen med dine lærere.

Selvom det nu er dig, der har taget mod til dig og skriver, og du også er en af dem, der mærker problemerne mest, er jeg ret sikker på, at andre fra din klasse også føler, at det er et problem.

Når der opstår mobning i en klasse, er det nemlig aldrig den eller de, det går ud overs skyld, det er et udtryk for, at hele klassen mistrives. Derfor bliver dine lærere nødt til at vide, hvad der foregår, så de kan gøre noget for jer som klasse.

Det er også en god ide, at forældrene ved det, og måske kunne det alligevel være en god ide, at dine forældre hører om det, hvis de nu også får den viden, at det er klassens problem og ikke bare dit?
Jeg vil foreslå dig at vise dit brev til din klasselærer og dine forældre, og du må også meget gerne vise dem mit svar. Det kan være en god måde at få fortalt det, du gerne vil, uden at du bliver afbrudt, eller at det ender i et skænderi.
Hvis du har lyst, er du også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller sende en sms (det er samme nummer) på 116 111. Så vil vi gerne hjælpe dig med, hvordan du kan få snakket med de voksne om det, der foregår, så det forstår, hvor alvorligt det er, og at de er nødt til at gøre noget ved det. Det håber jeg, du vil overveje, for vi vil rigtig gerne hjælpe dig!
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!