Brev
jeg kan ik styre det mere
jeg er en dreng på 14 snart 15 år,
jeg har her det seneste tid har det meget svært ved af styre min vrede,
der er 2 piger i min klasse som hele tiden pisser mig af ,
jeg håber i kan hjælpe mig før det ender galt og jeg gør noget dumt på pigerne,
har allerede mistet min kæreste pga. jeg har været så vred.
kh, drengen med en stor vrede
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Tak for dit ærlige brev, hvor du fortæller, at du har mistet din kæreste på grund af din vrede, og at du nu er bekymret for, om vreden igen vil få dig til at gøre noget dumt. Du viser stort ansvar ved at skrive herind og bede om hjælp. Det, synes jeg, er virkelig godt gået.
Du skriver ikke, hvad de to piger gør, der gør dig så vred. Men jeg fornemmer også, at det ikke er det, der fylder hos dig – det er din følelse af ikke at kunne styre sig, der bekymrer dig. Alligevel er det nok vigtigt, at du mærker efter, om pigerne overskrider dine grænser. Vrede er grundlæggende en sund følelse, der får os til at sige fra. Det vigtige bliver så at få det gjort på en ordentlig måde – og det er nok her, du oplever problemet?
Nu ved jeg ikke, hvad det er, du gør, når du bliver vred. Men du er bekymret for din reaktion, og jeg tænker derfor, om det kunne være en ide for dig på forhånd at beslutte dig for, hvad du skal gøre næste gang, du mærker vreden. Måske kunne det være at gå væk?
Du fortæller, at det særligt på det sidste har været svært for dig at styre vreden. Det får mig til at tænke, at en del af forklaringen på din vrede kan være, at du nu er i puberteten. Din krop er under udvikling, og hormoner påvirker dig fysisk men også mentalt –det er derfor ikke unormalt, at føle alting stærkere end tidligere.
Det er dog ikke holdbart, hvis vreden bliver så svær at styre, at den får negative konsekvenser for dit forhold til andre. Nogle mennesker kan have svært ved at reagere med den følelse, de mærker, og kommer i stedet til at reagere med vrede. Også selvom de måske i virkeligheden er kede af det, sårede, usikre eller skuffede. Måske er det også sådan for dig?
Måske kunne det derfor være rigtig rart for dig at tale med en voksen om dine bekymringer? Har din lærer fx lagt mærke til, at du nogle gange har svært ved at styre dig? Din lærer har pligt til at hjælpe dig med at trives i skolen, og han/hun vil også kunne hjælpe dig med at få noget hjælp, hvis du oplever, at vreden bliver for svær at styre. Han/hun vil fx kunne hjælpe dig med at få kontakt til en psykolog. Måske ligger der nemlig også noget mere bag den vrede, du føler, som det kunne være rart at tale med en professionel om?
Til sidst vil jeg lige nævne, at jeg ved, at mange unge drenge har glæde af at gå til kampsport. Fx karate, hvor en del af træningen også er at lære at kontrollere vrede. Du kunne overveje, om det kunne være noget for dig.
Du er meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen, hvis du har lyst til at tale lidt mere om det hele.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen