Brev
Jeg har set min ven blevet mobbet!!!!
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi min ven er blevet mobbet i lang tid nu
men har ikke turet at gøre noget plz hjælp jeg vil ikke miste min ven!!!
men min ven siger at det er lige meget og at jeg ikke skal sige det til nogen
men jeg kan ikke holde det ud og se hvor dårligt min ven har det
HJÆLP!!!
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Hvor er du bare en god ven, der gerne vil hjælpe din kammerat. Jeg kan godt forstå du ikke kan lide at se ham blive mobbet.
Det er nemlig heller ikke i orden. Det skal stoppes. Det har du helt ret i.
Mobning går ikke kun ud over den, der bliver mobbet. Det er nemlig også rigtig ubehageligt at se på. Og det er meget vigtigt at sige det til nogen, når man ser det ske.
Mon det er i skolen, din ven bliver mobbet? Det er faktisk sådan at det er læreren og skolens ansvar at alle børn har det godt i skolen. Derfor er det vigtigt at læreren får at vide, at der er nogen der bliver mobbet i klassen.
Når der er mobning i en klasse kan det være fordi, at der noget i fællesskabet, som ikke er godt. Det kan være fordi at man kan være usikker på sig selv. Det kan også være fordi, at dem i klassen har fået en dårlig vane med at behandle andre dårligt. Det går ud over hele klassen. Og måske er der andre end din ven, der ikke synes, det er rart at være i klassen? Det lyder i hvert fald som om, at klassen har brug for hjælp. Og det er gennem de voksne I skal have hjælp, og den plan som skole skal have for trivsel i skolen
Mon du kan tale med din ven om, at du bliver nødt til at sige noget til læreren, så det igen kan blive rart at være i klassen? Måske du også kunne sige det til dine forældre? Så kan de hjælpe dig med at tale med skolen?
Det kan også være, at det slet ikke er i skolen at det foregår? Men det er altid de voksnes ansvar at børn har det godt. Derfor er det vigtigt, at der er nogle voksne, der får det at vide, så de kan få det stoppet. Måske dine forældre også kan hjælpe her med at tale med din vens forældre og finde frem til de voksne, der kan gøre noget ved det?
Jeg håber, du vil prøve at snakke med din ven igen og forklare ham, at du vil gøre noget for at hjælpe ham og at du vil sige det til nogle voksne. Måske I sammen kan være dem, der sørger for at den dårlige opførsel stopper. så der bliver trygt at være i klassen?
Du kan også læse vores tema om Mobning  og finde god råd om, hvordan man kan hjælpe med at stoppe mobning. De voksne i skolen og derhjemme kan også få hjælp til at stoppe mobning, de kan kigge her: Få gode råd om mobning
Jeg håber, du finder modet til at sige det til en voksen, så din ven ikke længere skal mobbes. Det er godt at han har dig som sin ven.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen