Brev
jeg har det dårligt
hej
jeg er en pige på 10 og har nogle problemer henne i skolen F.e.k.s de kalder mig tykkefedeberg og dumme og grimme og alt muligt anden og min far råber ad mig hele tiden så jeg vil spørge om i kunne hjælpe mig? :'(
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år.
Hvor er det godt, at du skriver til BørneBrevkassen og beder om hjælp.
Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at gå i skole, når der er nogen, der kalder dig grimme ting. Det er slet ikke i orden, for alle børn skal kunne gå i skole uden at blive generet.
Du skriver også, at du har det svært derhjemme, fordi din far råber af dig. Det lyder heller ikke spor rart.
Når du bliver kaldt alle de grimme ting i skolen, er det det samme som at blive mobbet. Og når der er nogen, der bliver mobbet, skal de voksne hjælpe. Når der er mobning i en klasse, er det altid fordi børnene i klassen ikke har det godt sammen, og i din klasse er det tilfældigvis dig, det går ud over. Du skal huske på, at det ikke er din skyld, at du bliver mobbet. Det er altså ikke, fordi der er noget galt med dig, men det er klassen der skal lære, hvordan de bliver en god klasse, hvor alle har det godt.
Det er lærerne, der skal hjælpe jeres klasse med at blive en god klasse. Men det betyder også, at lærerne skal vide, hvis der er nogen, der bliver mobbet, for ellers kan de ikke hjælpe.
Måske tænker du nu, at du er bange for, at det bliver værre, hvis du fortæller det til en lærer..? Sådan er der nemlig nogle, der tænker. Men jeg kan fortælle dig, at det altid hjælper at fortælle om mobning, for den kan netop blive ved, hvis man skjuler det.
Derfor vil jeg foreslå, at du tænker på, hvem af dine lærere, du har mest tillid til. Og så synes jeg, du skal sige det til ham/hende. Hvis det er svært, kan du vise det brev, du har skrevet, og så kan I snakke videre bagefter om det. Du må også gerne vise mit svar, hvis du vil.
Måske kunne du også snakke med din lærer om, hvordan du har det derhjemme? Eller måske har du en mor eller en bedsteforældre, du kunne fortælle det til?
Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og fortælle lidt mere om, hvordan du har det derhjemme. Så kan du og rådgiveren snakke om, hvad du kan gøre, og hvem der kan hjælpe dig.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!