Jeg hader mig selv!!!

Hej…

I 0, 1, 2 og 3 klasse blev jeg mobbet pga mit udseende, væremåde og fordi jeg gik op i skolen. Jeg oplevede tit at blive kaldt øgenavne, som f.eks fede kæling, so, du er så fucking klam, nørd o.s.v. Jeg fik min første selvmordstanke i 3 klasse.

Jeg skiftede så skole i slutningen af 3 klasse, til en skole hvor jeg ikke blev mobbet. Jeg havde hele tiden omkring 4 venner afgangen i 4, 5, 6 og starten af 7 klasse.

Decembermåned, 7 klasse, kom jeg i skole og fik afvise at der var blevet taget et nøgenbillede af mig, da jeg ah de klædt om efter idræt, og var blevet lagt ud på Snapchat. Det var to fra mine klasse, hvor den ene af dem, havde jeg troet var min veninde…

Min verden brød sammen, jeg fik mareridt næsten hver nat. Jeg følte mig alene, ulykkelig, klam, grim, dum, ubrugelig, ulækker o.s.v. Jeg fik 2 selvmordstanker iløbet af 2 måneder. Jeg havde ingen jeg følte at jeg kunne stole på. Det var mig imod resten af verden.

Skolen blev et mareridt, og jeg frygtede idrætstimerne! Jeg levede i en frygt hver evig eneste dag! Ca 2 måneder efter det var sket, fik jeg af ide at jeg skulle tage og komme videre! Men det var sku nemmere sagt end gjordt!!!

Jeg lukkede af for mine følelser og havde konstant en facade på. Mine grin var falske, og i de bag mine smil, græd jeg. Jeg græd mig i søvne næsten hver nat. Tiden gik og jeg kom i 8 klasse, og jeg begyndte at få karakter.

Jeg blev beskyldt for at snyde i engelsk Terminsprøve! Jeg kunne ikke håndtere mine karakter… Hvis jeg fik 12, følte jeg at jeg skulle have gjordt det bedre. Jeg fik rene 07 og 10 taller (pånær i tysk og i idræt, der fik jeg 04). Jeg følte mig snot dum!

Jeg skammende mig over mig selv! For ikke så lang tid siden fik jeg for første gang, en KÆMPE lyst til at tage en kniv og skærer i mit venstre håndled. Jeg har kun 3 bedste veninder, som kender en “rigtige” mig. Jeg har stadig min facade oppe!

Jeg er overvægtig. Jeg vejer ca 74 kg og skal veje omkring 64 kg. Jeg har aldrig haft en kæreste eller kysset en dreng. Jeg tænker tit at jeg ALDRIG får en kæreste. Jeg hader mig selv, og vil faktisk bare dø… Hvad skal jeg gøre?

(Kan ikke snakke med mine forældre, da de ikke forstår det. (Har prøvet at fortælle lidt…) der er kun en lærer på min skole jeg kan tale med, og det gør jeg også)

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Det er helt urimeligt, at du har været udsat for de ting. Skolen skal være et trygt sted at være og det er ikke i orden, hvad der er sket. Jeg bliver imponeret over, hvor ærlig du er overfor dig selv, når du fx fortæller, at du lukker af for dine følelser og har en facade på. Den ærlighed kan blive din styrke fordi du kan bruge den til at kæmpe for, at du kan få det bedre.

Ved skolen ved, at der er lagt nøgenbilleder af dig på Snapchat? Og hvis skolen ved det, hvad er der så gjort ved det? Skolen har ansvar for, at ingen elever bliver mobbet eller på anden måde udstillet eller dårligt behandlet på skolen. Derfor er det vigtigt at nogle lærere får det at vide, hvad der foregår. Selv om det er noget tid siden, at billedet er blevet lagt ud, så kan utrygheden stadig fylde i dig. Faktisk kan man Politianmelde dem som har delt eller lagt billeder ud, for de har delt noget som du ikke har givet lov til - og det er ikke lovligt.

Når jeg læser dit brev får jeg den tanke, at du bærer rundt på de oplevelser, som du har haft helt tilbage fra din skolestart og at de oplevelser er med til at give dig de tunge tanker. Hvad tænker du om det? Selv om det er sket for noget tid siden, så er det nødvendigt, at du får talt dem igennem.

Det er dejligt, at du har en lærer, som du kan tale med om, hvordan du har det. Tror du det er muligt, at den lærer kan tale med dine andre lærere også? Måske kan det hjælpe, hvis dine andre lærere har en viden om, hvordan du har det. Det vil selvfølgelig ikke betyde, at du får andre karakterer, men måske kan det hjælpe på følelsen af at være snotdum, hvis du møder forståelse fra dine lærere.

Det kan være rigtig svært for forældre at forstå, hvis deres børn har det svært. Der kan også ske det, at man skjuler for sine forældre, hvordan man har det, fordi man ikke vil gøre dem kede af det. Jeg tænker på, om den lærer du snakker med kan hjælpe med, at du og din lærer sammen taler med dine forældre. Du kan jo også overveje, at det kun skal være med en af dem?

Du skriver, at du er overvægtig. Vil det være en ide at tale med sundhedsplejersken om det? Hun skulle kunne hjælpe dig og give dig nogle ideer til, hvordan du kan komme til at tabe dig, hvis hun er enig i, at du vejer for meget - ellers kan dine forældre måske støtte dig i det fx omkring motion og madvaner? Jeg tænker, at det vil være rigtig godt for dit selvværd, hvis du kan komme til at opleve, at der sker nogle ændringer. Det kan være ændringer i forhold til det faglige, eller at du får en god snak med dine forældre eller at du kan være mere dig selv.

Jeg tror på, at du med hjælp fra fx læreren og dine forældre kan finde styrkerne i dig selv, som kan være med til, at du kan få bedre tanker om dig selv. Måske kan du sammen med de voksne omkring dig lægge en plan for, hvad der skal ske for at du kan få det bedre.

I mit svar til dig har jeg stillet nogle spørgsmål, som du måske har brug for at vende med BørneTelefonen. Det kan være, at du har lyst til at snakke om de spørgsmål, som jeg har stillet dig.

Jeg vil ønske dig super meget held og lykke.

Kærlige tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!