Brev
jeg hader det her..
jeg er en dreng på 16 år og bliver mobbet, drillet og bagtalt hver eneste dag i skolen og jeg vil bare have det godt jeg går tit med selvmordstanker men har aldrig forsøgt men for hver dag der går bliver det mere og mere fristende..
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng
Tak fordi du har valgt at skrive herind. Det du er udsat for, er på ingen måder i orden!
Mobning og drillerier er med til at gøre livet rigtig træls, og derfor skal det stoppes. Der er flere ting, som du kan gøre ved det, men jeg tror, det kræver, at du tør være ærlig overfor dine omgivelser.
Mit store håb for dig, er at du har nogle voksne omkring dig, som du tør tale med om det. Er det en mulighed for dig at få fortalt det til dine forældre eller bare den ene af dem? Måske kan det være rigtig svært at få taget hul på. Det vil ikke være mærkeligt, hvis du kan mærke, at du helt går i knuder inde i maven, når du skal til at tale om det. Sådan har vi det alle, når vi skal tale om noget, som gør ondt!
Hvis du ikke kan tale med dine forældre om det, er der så en lærer på skolen, som du har tillid til? Det behøver ikke være en, som du kender helt vildt godt, men bare en, som du synes er rar at være sammen med. Du kunne også vælge en voksen fra din familie.
Skolen skal reagere på det, når du fortæller om det. Hvis skolen ikke er klar over det (nogen gange, så tror man, at de er klar over det, men det er de slet ikke alligevel) så kan de heller ikke gøre noget ved det.
Der er rigtig mange måder, som man kan bruge, når man gerne vil fortælle om noget, som gør ondt. Det vigtigste er, at man får så meget som muligt fortalt, så den man fortæller det til, kan forstå mest muligt af det.
Hvis du synes, at det bare er for svært, at få fortalt om, så kan jeg anbefale dig, at sætte dig ned og skrive om det. Du behøver ikke i første omgang, at forklare alle detaljer, men det er vigtigt, at du fortæller om problemerne, og om hvordan det påvirker dine tanker. Husk, at der ikke er noget galt med dig, fordi du har de tanker, som du nu engang har!
Et helt simpelt brev til en lærer, en forælder eller en anden voksen kunne starte sådan her; Kære x. Jeg bliver mobbet, drillet og bagtalt hver eneste dag i skolen og jeg vil bare have det godt jeg går tit med selvmordstanker men har aldrig forsøgt men for hver dag der går bliver det mere og mere fristende. Jeg har brug for at snakke om det. Vil du ikke være sød at hjælpe mig og snakke med mig, så jeg kan forklare det hele lidt mere! Kærlig hilsen y (dit navn)
Du behøver ikke skrive det i hånden, men kan sende det som en mail. Din lærers mailadresse, kan du sikkert finde på jeres skoles hjemmeside under det fanebrev, der hedder ”kontakt”
Jeg håber, du kunne bruge svaret. Jeg håber også, at du får talt om det, så du kan få det godt, for det er faktisk meningen, at du skal have det godt, og det kan sagtens lade sig gøre. Du er selvfølgelig velkommen til at skrive herind igen, ligesom du kan skrive på BørneChatten
gå til BørneChatten >>
eller ringe ind til BørneTelefonen 116 111
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!