Brev
Jeg føler mig ligt uden for min klasse
Det er får di at der nogen der driller mig i skolen og de siger jeg er dårlig til at skrive
og jeg har også en sygdom med mine finger hvor de er ligt rygede.
der mange der siger jeg handikappet
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Hvor er det modigt, at du fortæller om, at nogen i din skole driller dig ved at sige, at du er dårlig til at skrive og at du er handicappet fordi du har en sygdom.
Det lyder slet ikke rart for dig og det er bestemt ikke iorden. Du skriver ikke hvem det er der driller dig, men jeg tænker, at det er nogen fra din klasse eller i din skole, er det rigtigt?
Når nogen driller andre, på en måde så det ikke er sjovt, så skal det stoppes og ofte sker det ikke af sig selv. Det er voksnes ansvar at få det stoppet, sådan så du kan føle dig tryg og glad ved at gå i skole.
Er der mon nogen af de voksne, som ved, at du bliver drillet og at du har brug for hjælp for at stoppe det?
Det vil være godt, at du fortæller din lærer eller dine forældre om hvordan du har det i skolen. Så kan de sørge for, at der bliver talt om, at det ikke er ok at drille.
Det kan også være, at der bliver lavet en plan for hvad der skal gøres når nogen driller. Så du eller andre elever ikke bliver drillet, så alle børn har det godt på din skole.  Hvad siger du til den idé?
Jeg synes jo, at det er rigtig modigt af dig at skrive her ind. Hvis din lærer har brug for hjælp med få stoppet drilleriet, så har vi en FagTelefon på 35 55 55 58, som din lærer kan ringe til.
Jeg håber, at du kan bruge mit råd og krydser fingre for, at det meget snart også bliver rart for dig at gå i skole.
Hvis ikke du synes, at det hjælper til, at drillerierne stopper, så er du meget velkommen til at skrive igen, og du kan også ringe til os på BørneTelefonen på 116 111 (det er gratis og du behøver ikke sige dit navn).
Kærlig hilsen til dig fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!