jeg føler mig ik tilpas

jeg har det ik særlig nemt jeg føler ingen rigtig kan lide mig og jeg bliver mobbet med at jeg ik har fået bryster endnu. jeg har det ogs rigtig svært ved at fortælle foran andre mennesker. jeg føler at dit bar griner

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12.

Jeg kan godt forstå, det ikke er rart for dig, at føle dig mobbet og grint af. Sådan skal det ikke være.

Du skriver i brevet, at du har svært ved at fortælle det til andre. Derfor er det rigtigt flot, du skriver til os. Jeg vil meget gerne hjælpe dig, hvad du kan gøre, så mobningen forhåbentlig snart stopper.

Det kan være rigtigt svært at forstå, hvorfor andre mennesker mobber. Mobning er et tegn på, at der er et utrygt fællesskab. Det betyder at nogle mennesker, føler det nemmere at mobbe, for selv at undgå at andre siger grimme ting om en selv. Kan det mon være tilfældet ved dig?

Du fortæller, at du bliver mobbet på grund af, du ikke har fået bryster endnu. Husk på, vi alle udvikler os på forskellige måder og på forskellige tidspunkter. Nogle får tidligt bryster, og andre begynder først senere. Lige som der er, nogle der får menstruation når de er 11, og andre når de er 14. Det er der intet forkert eller unormalt ved. Det er lige præcis, som det skal være.

Du skriver ikke i brevet, hvorhenne du bliver mobbet. Men uanset hvor henne det er, så er der altid hjælp at hente. Hvis du bliver mobbet i skolen, så kan du altid gå til din lærer. Din lærer har faktisk pligt til at hjælpe dig.

Det er nemlig sådan, at alle skoler skal have en anti-mobbestrategi. Din skole skal altså have en plan for, hvordan de undgår mobning. Kunne du overveje at snakke med din lærer? Selv hvis det ikke er på skolen, du bliver mobbet, så kan det være en rigtig god idé at snakke med din lærer.

Du skriver også i brevet, at du ikke føler der er nogen der kan lide dig. Det kan jeg godt forstå, ikke er rart for dig. Vi har alle brug for at føle, andre folk kan lide os for hvem vi er. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvem det er, du ikke føler kan lide dig? Er det dine skolekammerater, familie eller nogle helt andre?

Mobning kan være rigtig svært at stoppe alene. Man skal have hjælp fra andre. Jeg tænker derfor, det kan være rigtigt rart for dig, at snakke med nogen om hvordan du har det. Har du nogle voksne omkring dig, du føler dig trygge ved? Det kan være dine forældre, bedsteforældre, lærer, en god vens forældre eller nogle helt andre.

Du må aldrig tro, det er din skyld, du bliver mobbet. Det er fællesskabet omkring dig, der skal være mere rart. Bliver det bedre, tror jeg på, du nok skal få det rigtigt godt.

Du har gjort det helt rigtige, at skrive ind til os. Hvis du har lyst, må du meget gerne skrive igen. Du kan også altid ringe til os på telefonnumeret 116111. Så vil vi også rigtigt gerne snakke med dig.

De bedste hilsner

Børnetelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!