Brev
Jeg er stærk men ikke nok.
Jeg er en pige på 12 år og jeg bliver mobbet og jeg bliver bagtalt dagligt. I skolen er vi delt i 2 pigegrupper, hvor den ene består af to piger, som styrer hele klassen. De taler utroligt grimt til andre, grimme ord og meget nedladende. Det er især mig det går ud over, da jeg engang var venner med dem.
Jeg har kun gået i klassen i 2 år. De 2 piger har været sammen siden 0 klasse og kan ikke finde ud af at være 3 piger sammen, det giver konstant problemer. Jeg har stor opbakning hjemmefra og vi har mange gange talt med skole og forældre, men det hjælper ikke.
Jeg har i over et år prøvet at komme over i den anden pigegruppe og det går rigtig godt nu. Mit problem er nu, at hver gang de 2 piger bliver uvenner, hiver den ene fat i mig, fordi hun er bange for at være alene, hun skal altid være midtpunkt i klassen ellers trives hun ikke.
Hun arrangerer altid dage i forvejen, hvem hun skal være sammen med i frikvarterende og ringer hele tiden. Jeg vil ikke være sammen med nogen af de 2 piger, men hvis man ikke føjer dem, bagtaler de en til hele klassen og prøver at være sammen med lige den pige, jeg er sammen med.
De er også et problem i fritiden, de kan ikke tåle mine andre venner. Jeg føler nogen gange, at de ikke har andet at gå op i end mig. De vil kun være venner med mig, når de er uvenner. Når de er venner igen er de lede overfor mig igen.
Jeg vil ikke hives væk fra de andre piger, men ingen tør sige dem imod. Klasselæreren er træt af os og gider os ikke mere. Min mor har prøvet at få den ene smidt ud af skolen, da de 2 piger sammen er dårligt for alle andre plus dem selv, men det kan man ikke.
Har i et godt råd til mig, da det fylder for meget i mit liv og min storebror er træt af at høre på det hver dag. Jeg vil gerne være anonym, da de ellers kan genkende mig og jeg ved de laver meget telefonfis med børnetelefonen. Kh A…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A...
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er en svær situation, du er i, og jeg synes, det er rigtig godt, at du ikke bare affinder dig med det.
Sammen med dine forældre har du gjort et rigtig flot stykke arbejde med dig selv. Det er lykkedes for dig at knytte dig til den anden pigegruppe i klassen, og du synes det går godt.
Det er godt gået!
Desværre bliver du stadig generet af de to piger, du tidligere var venner med. Jeg synes, du har ret i, at det ikke er rimeligt, at de skal fylde så meget i dit liv, og det er heller ikke rimeligt, at det er dig personligt, det går ud over. Du har gjort dit arbejde, men de to piger har åbenbart ikke formået at komme videre.
Når sådanne ting sker i en gruppe, er det fordi gruppen ikke fungerer ordentligt, og det skal eleverne have hjælp til.
Jeg undrer mig lidt over, at jeres klasselærer siger, at hun har givet op. Det er ikke i orden, for det er en del af lærernes ansvar at sørge for, at alle i klassen trives. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at selv om der allerede er gjort meget for at forbedre klassens klima, er arbejdet ikke færdigt.
Måske skulle forældregruppen på banen igen? Måske skulle de henvende sig til skoleledelsen? Hvis skolen ikke selv har en særligt uddannet lærer, der kan arbejde med at forbedre klimaet i klassen/gruppen, er der måske mulighed for, at I fik besøg af Skoletjenesten fra Børns Vilkår?
Jeg vil foreslå, at du snakker med dine forældre igen, og evt. viser dem dit brev og mit svar. I kunne også sammen læse, hvad der står om mobning på vores hjemmeside, for jeg synes, det der foregår, lyder som mobning.
I øvrigt skal alle skoler have en plan for, hvordan de arbejder med mobning. Hvordan mon jeres skoles mobbepolitik ser ud?
Dine forældre er velkomne til at ringe til ForældreTelefonen på 3555 5557 og snakke med en rådgiver om problematikken.
Og du selv er naturligvis velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, når det brænder på for dig.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!