Jeg er ked af det hele tiden

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Mange tak for dit brev, hvor du åbent og ærligt fortæller, hvordan du går og har det.

Du fortæller, at det går rigtig godt på din nye skole, og at du har fået nye venner og veninder. Det er jeg rigtig glad for at høre. Jeg kan forestille mig, at det har været rigtig hårdt at skifte skole så mange gange, og hver gang opleve, at mobningen begyndte igen. Nu er det endelig blevet godt, og måske er det svært for dig at tro på, at du har lov at være så heldig…?

Du har krav på at trives i skolen, det er skolens ansvar at sikre at der ikke sker mobning, og det kan undre mig, de skoler du har gået på ikke har taget deres ansvar alvorligt. Det er ikke ok, men jeg er dog glad for at læse du er kommet på en god skole, og har fået nogle nye venner og veninder. Jeg kan forestille mig, det må være hårdt at skulle starte forfra så mange gange, og man kan helt få oplevelsen af at der er noget galt med en. Men du skal vide, det er ikke din skyld at der foregår mobning. Det er de voksnes ansvar at sikre at alle elever trives, så godt du endelig er kommet til en skole, hvor trivslen er i højsædet.

Du skriver, at du ikke ved, hvorfor du er så ked af det. Men i dit brev får jeg indtryk af, at du ser en sammenhæng mellem de mange års mobning og din nuværende tristhed. Er det mon rigtigt…? Mange andre børn og unge, som har oplevet mobning, får psykiske efterreaktioner i større eller mindre grad. Jeg tænker, at det måske er det, du oplever lige nu?

Andre børn og unge oplever bl.a. at føle sig bange og triste, og mange synes, at deres selvværd er blevet lavere pga. mobningen. Måske kan det være en hjælp for dig at læse andre børn og unges breve om mobning. Det kan du gøre ved at bruge søgefunktionen på BørneBrevkassen: https://bornetelefonen.dk/brevkassen

Jeg vil også anbefale dig at læse BørneBrevkassens breve, der handler om selvværd, for i de svar kan du finde mange gode råd til, hvordan man kan få et bedre selvværd.

Jeg tænker, at de mange skoleskift må have været stressende for dig…? Hver gang har du skullet forholde sig til nye klassekammerater, nye lærere, nye lokaler, nye skolebøger, nye undervisningsformer osv.  Du har også skullet tage stilling til, hvad du har skullet fortælle dine nye klassekammerater om, hvorfor du er skiftet skole. Og hver gang er det endt ud med, at mobningen er vendt tilbage. Det må have været en stor skuffelse…?

Stressende begivenheder (som f.eks. mange skoleskift) har det med at påvirke både humør og energiniveau på længere sigt. Derfor gælder det om at finde ud af, hvordan du bedst får ladet batterierne op igen. Fokuser på det, der før i tiden gjorde dig glad – også selv om det ikke længere giver dig samme glæde. Det skal nok komme igen før eller siden. Måske elskede du at synge, dyrke sport, spille spil, bage kage, læse bøger eller noget helt andet? Prøv om du kan finde energi til at gøre nogle af de ting igen. Og gør gerne tingene sammen med andre.

Det er rigtig godt, at I har været til lægen, og at I har fundet ud af, at du ikke har en depression. Jeg tænker, at det nok er én af dine forældre, du har haft med til lægen? Det synes jeg er virkelig godt, for det er vigtigt at kunne snakke med sine forældre, når man har det dårligt, og det lyder det til, at du kan. Bliv endelig ved med det!

Hvis I ikke allerede har gjort det, tror jeg, at det er en god idé, at du og dine forældre taler med din klasselærer om den mobning, du har oplevet tidligere, og at I fortæller, hvorfor du ikke har energi til at være i skole for tiden. Det vil sikkert også være fint, hvis I kan tale om, hvor lidt eller meget dine klassekammerater skal vide om, hvordan du går og har det, og at I aftaler, om læreren skal give dine klassekammerater besked eller du hellere selv vil fortælle det. Det er vigtigt, at det bliver rart for dig at vende tilbage til skolen, når du på et tidspunkt får det godt nok til at komme i skole hver dag. Det håber jeg virkelig for dig, at du snart gør.

Du fortæller, at du skal til at gå til psykolog, og det tror jeg er rigtig godt. Du skriver, at du ikke ved, om det kommer til at hjælpe. Det kan jeg selvfølgelig ikke love dig, at det vil, men jeg tror, at der er en god chance for det. Især hvis du kan være åben og ærlig over for psykologen, ligesom du er i dit brev. Så kan psykologen nemlig hjælpe dig med at bearbejde de tanker og følelser, du går rundt med, og på den måde hjælpe dig til at blive glad igen. Der er i øvrigt mange, der går til psykolog - flere end man måske lige tror. Det er bare ikke alle, der fortæller det til så mange.

Husk at du er god nok, præcis som du er, og at det, du går igennem lige nu, sandsynligvis er en naturlig efterreaktion på mobningen og de mange skoleskift.

Hvis du får lyst til en snak, kan du altid ringe til os på telefonnummer 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!