Brev
Jeg er for tyk
Hej jeg er en pige på 13 år.
Jeg har haft problemer med min krop i snart 1 år nu. Jeg er meget “stor” i forhold til de andre piger i klassen.
Min mave er meget oppustet, mine lår er rigtig store og min røv er helt vildt dårlig.
Jeg har taget nogle kilo på, på de sidste par uge og det er jeg rigtig ked af. Jeg ville ønske jeg havde anoreksi eller spise forstyrrelse, men mit problem er bare at jeg tænker konstant på mad.
Jeg overspiser hver eneste dag ( også selvom jeg ik er sulten ).
Dem i min klasse siger også jeg er tyk. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13.
Jeg ved at mange unge drenge og piger tænker på deres vægt og sammenligner sig med de andre i klassen og bekymrer sig om, hvorvidt de nu har den "rigtige" størrelse og vægt.
Det er vigtigt at vide at der skal være plads til os alle sammen og vi ikke alle sammen behøver ligne de (computer-manipulerede) billeder vi ser i bladene og på Internettet. Der sker rigtig meget med kroppen i puberteten og for nogen sker der også en vægtøgning i forbindelse med at kroppen ændrer sig fra at være barn til at være ung og mere udviklet.
Det lyder dog til at din stigende vægt bekymrer dig så meget, at jeg vil råde dig til at  tale med dine forældre, hvis du ikke allerede har gjort det. Jeg synes, du skal spørge din mor eller far om I kan tage en snak med lægen eller skolens sundhedsplejerske. Så kan du blive målt og vejet og I kan tale om din bekymring for din vægt og dine tanker om mad.
Hvis det viser sig at lægen eller sundhedsplejskeren synes du vejer for meget i forhold til din højde og alder, så skal dine forældre inddrages. Både så de kan hjælpe dig i forhold til tankerne om mad og i forhold til en sundere kost og motion.
Har du overvejet om der er nogle bestemte situationer, du tænker mere på mad end ellers? Om det f.eks. er når du er træt, trist eller keder dig? Og har du prøver om du kan "snacke" noget der er sundt i de situationer, eller om du måske i virkeligheden er tørstig eller træt eller trænger til hyggeligt samvær med en ven eller noget famliie?
Hvis du synes det er svært at få taget hul på samtalen med dine forældre, så kan du vise dem brevet du har skrevet til BørneTelefonen og mit svar til dig. Du kan også altid hive fat i en lærer og bede om at få en vejledende samtale med sundhedsplejskeren omkring kost, vægt og motion. Det er også lærerne du skal have fat i, hvis du oplever at de andre kommer med negative kommentarer omkring din vægt, så de kan sørge for at det bliver stoppet. Det skal du ikke gå med alene - så er det meget bedre, at lærerne ved at der noget der er vigtigt, at I sammen om i klassen
Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen og fortælle, hvordan det gik med at tale med dine forældre og med at komme til læge/sundhedsplejerske og måske få flere råd om hvad du kan gøre i forhold til at finde den rette hjælp.
Mange varme hilsner fra BørneTelefonen.