Brev
Jeg cutter
Hej BB.
Jeg har en veninde som “troede” hun cuttede, men egentligt kradsede hun sig selv, hvilket heller ikke er okay. Der søgte hun hjælp ved mig, og det fik hun. Jeg snakkede med min mor omkr. det, og så snakkede vi med min venindes mor.
Nu er det sådan, at jeg har følt mig meget utilpas, og meget ked af det på det sidste, da dem i min skole som jeg kalder venner, egentligt bruger mig. Vi havde arbejdet sammen, og så grinte de bare helt vildt midt i det hele, og så spurgte jeg hvorfor, svarede de “Fordi du er grim, det er helt vildt”
Egentligt syntes jeg at jeg er pæn nok, men alligevel gjorde det mig så ked af det, at jeg gik hjem og cuttede. Jeg har haft mange dødsfald og mobberier i mit liv, mn dette er første gang jeg cutter.
Jeg cutter på mine fødder, og indersiden af armene. (der er redigeret i brevet og rådgiveren har læst hele brevet)
Hver gang keg er ked af det, går jeg igang igen, og det gør nærmest ondt, når jeg ikke gør det..
Hjælp mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det bare nogle tarvelige kommentarer, som dine venner kom med. Jeg kan godt forstå, at du blev ked af det. Jeg tænker sådan på, hvordan du reagerede over for dem? Fik du sagt, at det gjorde dig ked af det? For det er så vigtigt, at de får at vide, at de er gået over stregen, så de ikke gør det igen.
Når jeg læser, hvordan du tog hånd om din veninde, bliver jeg rørt. Du skriver, at du snakkede med din mor om det – og netop derfor tænker jeg på, om du mon har mod på at fortælle din mor, at det nu er dig, der har brug for hendes hjælp? At du for tiden ikke har det særlig godt – og derfor er kommet til at begynde på noget, som du ikke selv kan stoppe.
Hvis det er svært at tage snakken med din mor, kan du måske skrive et brev til hende, så hun er forberedt på, hvad det er, du gerne vil snakke om. Det er i hvert fald en mulighed. Jeg er nemlig slet ikke i tvivl om, at du skal have noget hjælp, så du kan snakke følelser uden at skade dig selv.
Hvis du taler med din mor om det, kan hun også hjælpe dig med at få det fortalt til din klasselærer. Jeg tror nemlig, at det er nødvendigt, at I arbejder lidt med klassens trivsel. Det lyder nemlig som om, der er nogle, der har brug for at lære, hvordan man behandler hinanden ordentligt. Hvad tænker du mon om mine forslag? Er det noget, du har mod på at prøve? Det håber jeg.
Du er også hjertelig velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen på 116111.
De varmeste hilsner til dig
fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.