Jeg cutter

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor er det bare nogle tarvelige kommentarer, som dine venner kom med. Jeg kan godt forstå, at du blev ked af det. Jeg tænker sådan på, hvordan du reagerede over for dem? Fik du sagt, at det gjorde dig ked af det? For det er så vigtigt, at de får at vide, at de er gået over stregen, så de ikke gør det igen.

Når jeg læser, hvordan du tog hånd om din veninde, bliver jeg rørt. Du skriver, at du snakkede med din mor om det – og netop derfor tænker jeg på, om du mon har mod på at fortælle din mor, at det nu er dig, der har brug for hendes hjælp? At du for tiden ikke har det særlig godt – og derfor er kommet til at begynde på noget, som du ikke selv kan stoppe.

Hvis det er svært at tage snakken med din mor, kan du måske skrive et brev til hende, så hun er forberedt på, hvad det er, du gerne vil snakke om. Det er i hvert fald en mulighed. Jeg er nemlig slet ikke i tvivl om, at du skal have noget hjælp, så du kan snakke følelser uden at skade dig selv.

Hvis du taler med din mor om det, kan hun også hjælpe dig med at få det fortalt til din klasselærer. Jeg tror nemlig, at det er nødvendigt, at I arbejder lidt med klassens trivsel. Det lyder nemlig som om, der er nogle, der har brug for at lære, hvordan man behandler hinanden ordentligt. Hvad tænker du mon om mine forslag? Er det noget, du har mod på at prøve? Det håber jeg.

Du er også hjertelig velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen på 116111.

De varmeste hilsner til dig
fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.