Jeg bliver mobbet, hvad skal jeg gøre

Hej.

Jeg er en pige på 15, og tror jeg bliver mobbet.

Jeg er rigtig gode venner med drengene fra min egen-og parallelle klasse. Vi sidder tit og snakker og har det sjovt, men her på det seneste har det taget overhånd for dem. De er begyndt at kalde mig øgenavne så som kran og hoe, billig, gold digger og sådan. Jeg har sagt til dem flere gange at det er for meget, men det er som om at det kun bliver sjovere for dem af det.

Hvis jeg selv skulle sige det er jeg rimelig populær, og drenge kan også godt lide at være sammen med mig, de forstår bare ikke at det til tider tager overhånd for dem. Jeg har prøvet at ignorere det, jeg har prøvet at lade være med at være samme med dem, jeg har sagt det til dem, sammen med min lærer at de er for meget og at de skal stoppe med alt det der, men det virker bare ikke, og de forstår ikke at det er ubehageligt for mig at de gør sådan noget. Når jeg konfrontere dem med det, så siger de allesammen “ej det jo ikke mig der er været, jeg gør det næsten ikke, altså helt seriøst” og så bliver de sure på mig,

jeg har prøvet at forklare dem at det ikke nødvendigvis kun er en af dem der er det største problem, men det er når de alle sammen kommer med en irriterende bemærkninger hele tiden at det bliver for meget. Jeg har prøvet at sige det til dem at det de har gang i er mobning for at se om det måske ville hjælpe på det, men det har næsten kun gjort det værre.

Jeg har også snakket med min lærer om det uden drengene og har fået afvide at det bare er fordi de godt kan lide mig, og at de er drenge og ikke kan finde ud af og vise det på andre måder. Det er det svar jeg har fået af alle voksne omkring mig. Men sådan er det bare ikke. De spytter på min cykel saddel, de ødelægger mine ting, de slår mig, de trækker stolene væk under mig når jeg sidder på dem, de gør grin med mig. Jeg har været meget tålmodig med dem, men nu er det blevet for meget.

Jeg har ikke sagt til mine forældre hvad de har gjort ved mig, men har været rigtig ked af det på det seneste og har bare sagt at det er fordi de irritere mig. Jge har ikke lyst til fortælle hvad de har gjort til mine forældre, fordi det så bare ender med at drengene får en besked om det sendt hjem til deres forældre, og så kommer de i skole næste dag og siger jeg er en stikker, og spørger hvorfor de har fået beskeden når det jo ikke er dem der har gjort noget. Jeg har været ude for at der blev skrevet hjem til dem 1 gang før, og der kom de i skole næste dag og sagde til hinanden “ikke kom for tæt på hende, hun siger bare til din mor at det er krænkende eller noget” og så griner de alle af det.

Jeg har virkelig prøvet at sige fra på alle måder, men jeg kan bare mærke at resten af 9 klasse bliver rigtig slem hvis ikke de stopper med de her ting, problemet er bare at jeg ikke ved hvordan jeg får det stoppet

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det lyder som om, at drengene har en kultur, hvor deres fællesskab betyder rigtig meget for dem. Det kan være en stor styrke, fordi det giver et tæt sammenhold, men det kan også være en enorm svaghed, hvis de bakker hinanden op i at tale udenom og frasige sig ansvaret for det, de siger og gør.

De kan på den måde komme til at holde hinanden fast i en usund kultur, hvor deres fællesskab ikke er godt for hverken dem selv eller for andre. Og det lyder som om, at det er dét, der er på færde. De kan nok ikke selv bryde den kultur, for måske er de ikke bevidste om den effekt, den har på dem selv og deres omgivelser.

Det lyder også som om, at det er svært for både dig og din lærer at få dem til at forstå, hvad de gør ved dig, når I taler med dem.
Jeg tænker, at det kan skyldes, at sagen ikke gribes helt rigtigt an.
Og hvad er så den rigtige måde? Det kan være meget svært at finde ud af, men jeg tror, at det er meget vigtigt, at der tales med drengene enkeltvis.

Jeg synes bestemt, du skal tale med din lærer igen. Og du skal sige, at du ikke har brug for at få en forklaring på, hvorfor de gør, som de gør.
Du har brug for at få det stoppet.
Du kan fortælle din lærer, at du har talt med BørneBrevkassen, og at vi foreslår, at også han/hun taler med dem enkeltvis. Og måske bør strategien være, at din lærer siger, at han/hun selv har lagt mærke til, at de har en dårlig adfærd overfor dig. På den måde er det ikke dig, der har "sladret".
Jeg vil foreslå dig at være meget ærlig overfor din lærer, så der ikke er tvivl om, at du er meget ked af situationen. For selvom man er populær, er man stadig følsom og sårbar. Du kan evt. vise din lærer brevet til os og mit svar, det kan være en god måde at få startet en svær snak.
Jeg håber, at du finder støtte hos nogle af pigerne, så du ikke føler, at du står alene med det. Gør du det? Har du fortalt nogen, at du er ked af det?

Drengene skal vide, at der lægges mærke til, hvad de siger og gør, så de ikke kan gøre hvad som helst, uden at det får konsekvenser. I sidste ende kan det jo være nødvendigt at tale med deres forældre igen, og det er de nok helst fri for.

En mulighed er også, at der tages kontakt til en AKT-lærer på skolen, som kan hjælpe både dig og drengegruppen til bedre trivsel. Og det kan godt gøres uden at det skal siges højt, at det er dig, der har bedt om det. Det kan du tale med din lærer om. Du skal vide, det er lærernes ansvar at sikre at alle børn trives i klassen, så du skal ikke give op.

Jeg kan godt forstå det er et dilemma om du skal snakke med dine forældre om det der sker i skolen. Jeg synes, dog du skal overveje dette, da jeg tænker du har brug for deres støtte og omsorg. Du kan jo også fortælle dem, at du er bange for hvad der sker, hvis drengene får at vide, du har talt med dem. Det er slet ikke ok, den måde drengene opfører sig på, og det skal stoppes. Både dine forældre og din lærer kan også gå ind på vores hjemmeside https://bornsvilkar.dk/radgivning/undervisning/materiale/online-materiale hvor der bl.a. ligger materiale som din lærer kan downloade, så der kan arbejdes med hele klassen om, hvordan man undgår mobning, så alle kan trives.

Kh BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!