Brev
Jeg bliver mobbet
Jeg bliver mobbet i skolen,
de tager hele tiden billeder af mig, og så sætter de dem på facebook, og jeg er super grim.
Jeg hader mit liv, jeg har kun 1 ven.
Og jeg overvejer selvmord pga min grimhed,
jeg cutter mig også nogle gange derhjemme.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år!
Jeg forstår godt, at du har fået nok af, at de andre behandler dig sådan. Det er slet ikke i orden, at de tager billeder af dig og sætter på facebook, og det skal stoppes hurtigst muligt!
Mobning ødelægger ens selvværd, og får én til at ønske, at man bare kunne forsvinde, sådan som du oplever det. Hvis man hele tiden får at vide, at man er grim, begynder man til sidst selv at tro på det. Men du er ikke grim. Du har mistet dit selvværd og din tro på dig selv på grund af mobningen. Men det skal du nok få tilbage, så du igen kan se dig selv som smuk. Alle har noget ved sig selv, som de synes bedre om end andet. En øvelse kan være, at du sætter dig ned og laver en liste over de ting, du bedst kan lide ved dig selv. Du kan evt. spørge din ven om, hvad hun synes er det pæneste ved dig. Det kan hjælpe dig til igen at få fokus på de gode ting i stedet for de mindre gode ting.
Jeg tænker, at mobningen også kan være grunden til, at du cutter. Hvis man har det svært, er der mange, der prøver at skære i sig selv.  Man kan sige, at man forsøger at fjerne den smerte man har indeni, ved at gøre den til en ydre smerte – det gør ondt fordi man har skåret sig og det bløder. Det kan for en kort stund få en til at ’glemme’ hvor ondt man har det indeni. Desværre kommer den indre smerte hurtigt tilbage. Kan du mon genkende noget af det?
Jeg tænker på, om der er nogle af lærerne på din skole der ved, at du bliver mobbet, og hvor dårligt du har det? Ved dine forældre det? Det er lærernes opgave, at sørge for, at ingen bliver mobbet på skolen, og det er dem, der har ansvaret for, at det bliver stoppet. Det er derfor rigtig vigtigt, at de får at vide, hvor galt det er, hvis de ikke allerede ved det.
Hvis du synes, det er svært selv at fortælle til lærerne, kan du måske få en af dine forældre, eller måske din ven til at hjælpe dig med det. En god måde at gøre det på er, at aftale et møde med en af de lærere, du bedst kan lide, så han/hun har tid til at lytte til dig, og så I ikke bliver forstyrret. En af dine forældre kan sagtens være med til mødet, hvis du har brug for det. Det er vigtigt, at du fortæller, at der bliver taget billeder af dig, som bliver lagt på facebook. De billeder skal selvfølgelig fjernes, og dem, der har lagt dem op, skal vide, at det slet ikke er lovligt at dele billeder af andre uden deres samtykke.
Jeg håber virkelig, du vil overveje at gå til de voksne hurtigst muligt, så du kan få hjælp til at lægge alt det her bag dig og få lov at nyde dit liv, for det har du fortjent!
Mange knus og kærlige hilsner
BørneTelefonen