Brev
JEG BLIVER MOBBET!
Kære BB.
Jeg har et problem jeg gerne vil have hjælp til: Mobning. Jeg bliver mobbet i min klasse. Det er lidt indviklede hvordan det sker, men det er i hvertfald slet ikke sjovt.  Jeg føler mig helt ude af fællesskabet, nogle gange kan jeg godt finde på og nærmest græde af at tænke på det. Folk ser mig som en dramaqueen, de fortæller det ikke direkte til mig, men mobber mig pga. det. Grunden til jeg er så følsom er bla. Pågrund af at jeg bliver mobbet.
Jeg har kun en ven tilbage i klassen, lad os kalde hende J, som jeg kan lege med HELE tiden. Har også nogle i parallelklassen, men nogle gange afviser de mig. Før var vi 3 som hele tiden var sammen og var bedste venner, men nu, lad os kalde hende L, gået ud, så der er kun mig og J tilbage. L går stadig på klubben, men hun kommer ikke hver dag.
Jeg har indset, hvad i al verden skal jeg gøre når J ikke er i skole? Så har jeg jo ingen jeg kan være sammen med i de lange frikvartere. Det skete forleden dag, så jeg gik op på skolens bibliotek. Jeg var der oppe og var lidt trist..
Så kom en pige i min klasse som vi kalder E derop med hendes veninde fra parallelklassen. Jeg spurgte hende om hvorfor vi ikke længere var så gode venner som vi var engang, men hun svarede bare: “fordi jeg ikke vidste hvordan du var dengang” og hun sagde også noget andet jeg ikke kan huske, men sluttede af med “kan du forstå det i din lille bitte hjerne?” Mens at hendes veninde bare støttede hende i det. Og når jeg bare rør dem siger E “ad” og tørre det af i hendes veninde.
Mig og E har for noget tid siden været uvenner, så vores klasselærer havde set lidt af hvordan hun “mobbede” mig i gymnastik med at jeg var en stalker og at jeg ikke måtte kigge på hende. Så vores klasselærer gik over til mig efter at E gik fordi der var 5 minutters pause. Jeg fortalte hvordan hun havde sagt alle de onde ting, pg der begyndte jeg og græde. Hun sagde hun nok skulle snakke med hende. Så da vores klasselærer havde sagt at det ikke var okay, så blev E sindssygt sur på mig og bla. Sagde jeg havde løjet og sagt alt muligt løgn til hende, så hun kunne få skrevet hjem. Hun blev også sur på vores klasselærer, og sagde at hun ikke synes man skal få særbehandling bare fordi man græder. Hun blev så sur at hun endda kaldte hende en kælling!
Så over på biblioteket sagde hun “og du skal ikke igen sige det til en voksen og lyve for (vores klasselærer) så jeg får skrevet hjem for noget jeg ikke har gjort”. Så gik hun over til udgangen med hendes veninde. Så snart hun går bryder jeg ud i gråd. Der var self. Nogle fra min parallelklasse som der er mine venner der hørte hvad hun sagde som trøstede mig. E når så at se at jeg græder. Så når vi er over i gaderobben fortæller E til næsten ALLE at jeg græder fordi hun ikke ville være min bedste ven. Og det passer jo ikke! Når, nok om den sag.
Her er nogle af de ting jeg er blevet kaldt af dem i min klasse, eller nogle har sagt om mig:
“Du skal ikke smile til mig, det bare klammo”
“Fuck hun kigger klamt på mig”
“Ååh (mit navn) lad nu være med at være irriterende, jeg får fucking spat af det”
“Åårh shit du er dum!”
“EJ! (Mit navn) har fået en ven!? (ironi)”
“Bland dig uden om din stalker”
“Vi skal finde et kælenavn til dig, vent vi har allerede et STALKER!?”
“Hvorfor er du sådan en idiotisk stalker?!”
“Ej hvor er du irriterende din lort”
“Engang prøvede jeg og være sød mod dig, men det virkede ikke!?”
“STALKER!”
” Fuck (mit navn) spiller dum!”
” (mit navn) du skal ikke prøve og spille smart!”
(Mit navn) lad nu være med og være så irriterende!”
“Jeg synes hun er pisse irriterende”
Det var de ting jeg kan huske de sagde,
jeg har sagt det til min mor, men hun siger at hvis det bliver ved skal jeg skifte klasse, og hun sagde også at hun er træt af det. Men jeg vil ikke skifte klasse, for jeg synes ikke jeg passer ind i de andre klasser, og min veninde J vil så forblive alene, hun bliver også mobbet, bare mest af drengene. Jeg bliver mobbet af drengene og nogle af pigerne.
Men jeg ved ikke hvad jeg kan gøre, for er bange for at de ikke vil stoppe, hvis manager det til en voksen holder de måske op i 1-2 dage, men så kommer de igen og mobber!:-(
Så jeg håber i kan hjælpe mig, hilsen den ensomme, mobbede pige.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11.
Du har i dit brev malet et tydeligt billede af, hvordan det er at være dig i skolen. Og det lyder bestemt ikke nemt. Skolen skal være et trygt og rart sted at være. Det er skolen ikke lige nu, når nogle af de andre er efter dig og kalder dig grimme ting. Jeg kan godt forstå, det går dig på.
Det er vigtigt, at du husker på, at det ikke er din skyld, du bliver mobbet. Man kan blive mobbet med alt. Og som du selv skriver, kan dét man bliver mobbet med netop være opstået fordi, man bliver mobbet. Så du må endelig ikke tro, det er dig, der er noget i vejen med - det er derimod fællesskabet i klassen, der er noget i vejen med.
Det er dine læreres ansvar, at fællesskabet fungerer. Som du selv oplever, kan det være svært for de voksne at vide, hvad der sker. Tit sker det jo nemlig, når de ikke er der til at se det. Du vil hjælpe både dig selv, andre der bliver mobbet og hele fællesskabet, hvis du igen fortæller lærerene, hvad der sker. Og siger at du og klassen har brug for deres hjælp. Rimelig sejt, ik’?
Du skriver, at når du siger det til voksne, hjælper det kun i 1-2 dage. Det er desværre sådan, at de voksne nogle gange skal have det at vide flere gange. Du skal derfor ikke være bange for, at sige det igen og igen. For de voksne skal forstå, hvor stort et problem, det er.
Du har så mange eksempler i dit brev på, at du ikke bliver behandlet ordentligt. Du kan derfor vise de voksne dit fine brev og måske mit svar – så ved de, at de bliver nødt til at gøre noget alvorligt, for at få klassen til at trives igen. Du kan vælge at tale med flere af dine lærere om mobningen – så det ikke kun er en lærer, der ved det.
Du skal også fortælle de voksne, at det bare er blevet endnu værre, de gange de har forsøgt at stoppe det. Så ved de, at det skal prøve noget nyt – og at de skal passe på dig. Og at den bedste måde derfor er at arbejde med hele klassens trivsel.
Det kunne måske være en idé at spørge din veninde J og nogle af dem fra din parallelklasse, om de vil gå med dig hen til nogle lærere og snakke. På den måde er du ikke alene om det.
Det er rigtig godt, du har sagt det til din mor. Og det lyder som om, hun tager dine problemer i klassen seriøst. Det er godt, du kan fortælle om det også hjemme. For så kan dine forældre være opmærksomme på, hvordan du har det. Og hjælpe dig med at få talt med dine lærere. De er velkomne til at ringe til ForældreTelefonen på 35555557, hvis de vil høre, hvordan de bedst hjælper dig.
Indtil fælleskabet i klassen bliver bedre, synes jeg, du skal huske dig selv på, at du fortsat er venner med J, L og nogle i parallelklassen. Bliv ved med at lave nogle gode og sjove ting med dem. Og tal med dem om, hvordan du har det. De kan måske også hjælpe dig med at sige fra over for de andre, når de siger dumme ting.
Du er altid velkommen til at ringe til os på 116111. Ring eller skriv endelig, hvis de voksne ikke hjælper dig. Så kan vi hjælpe dig med at finde nye måder, at få hjælp på. For du fortjener at være glad og tryg, når du er i skole.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen