JEG BLIVER MOBBET!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11.

Du har i dit brev malet et tydeligt billede af, hvordan det er at være dig i skolen. Og det lyder bestemt ikke nemt. Skolen skal være et trygt og rart sted at være. Det er skolen ikke lige nu, når nogle af de andre er efter dig og kalder dig grimme ting. Jeg kan godt forstå, det går dig på.

Det er vigtigt, at du husker på, at det ikke er din skyld, du bliver mobbet. Man kan blive mobbet med alt. Og som du selv skriver, kan dét man bliver mobbet med netop være opstået fordi, man bliver mobbet. Så du må endelig ikke tro, det er dig, der er noget i vejen med - det er derimod fællesskabet i klassen, der er noget i vejen med.

Det er dine læreres ansvar, at fællesskabet fungerer. Som du selv oplever, kan det være svært for de voksne at vide, hvad der sker. Tit sker det jo nemlig, når de ikke er der til at se det. Du vil hjælpe både dig selv, andre der bliver mobbet og hele fællesskabet, hvis du igen fortæller lærerene, hvad der sker. Og siger at du og klassen har brug for deres hjælp. Rimelig sejt, ik’?

Du skriver, at når du siger det til voksne, hjælper det kun i 1-2 dage. Det er desværre sådan, at de voksne nogle gange skal have det at vide flere gange. Du skal derfor ikke være bange for, at sige det igen og igen. For de voksne skal forstå, hvor stort et problem, det er.

Du har så mange eksempler i dit brev på, at du ikke bliver behandlet ordentligt. Du kan derfor vise de voksne dit fine brev og måske mit svar – så ved de, at de bliver nødt til at gøre noget alvorligt, for at få klassen til at trives igen. Du kan vælge at tale med flere af dine lærere om mobningen – så det ikke kun er en lærer, der ved det.

Du skal også fortælle de voksne, at det bare er blevet endnu værre, de gange de har forsøgt at stoppe det. Så ved de, at det skal prøve noget nyt – og at de skal passe på dig. Og at den bedste måde derfor er at arbejde med hele klassens trivsel.

Det kunne måske være en idé at spørge din veninde J og nogle af dem fra din parallelklasse, om de vil gå med dig hen til nogle lærere og snakke. På den måde er du ikke alene om det.

Det er rigtig godt, du har sagt det til din mor. Og det lyder som om, hun tager dine problemer i klassen seriøst. Det er godt, du kan fortælle om det også hjemme. For så kan dine forældre være opmærksomme på, hvordan du har det. Og hjælpe dig med at få talt med dine lærere. De er velkomne til at ringe til ForældreTelefonen på 35555557, hvis de vil høre, hvordan de bedst hjælper dig.

Indtil fælleskabet i klassen bliver bedre, synes jeg, du skal huske dig selv på, at du fortsat er venner med J, L og nogle i parallelklassen. Bliv ved med at lave nogle gode og sjove ting med dem. Og tal med dem om, hvordan du har det. De kan måske også hjælpe dig med at sige fra over for de andre, når de siger dumme ting.

Du er altid velkommen til at ringe til os på 116111. Ring eller skriv endelig, hvis de voksne ikke hjælper dig. Så kan vi hjælpe dig med at finde nye måder, at få hjælp på. For du fortjener at være glad og tryg, når du er i skole.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!