Jeg bliver mobbet :'(

Kære bb 🙂
Jeg bliver mobbet af mine klassekamerater og jeg er så ked af det :'( Jeg hader at gå i skole. Jeg vil bare blive hjemme eller flytte skole, men mine forældre siger at det bliver værre hvis jeg flytter. Der bliver værre dag for dag og der er ingen der kan lide mig :'(

Hvad skal jeg gøre…?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tak for dit brev. Super godt du skriver, for det du oplever, skal stoppes! Det er ikke en rimelig situation, du befinder dig i. Dit brev viser en lyst og vilje til at sige; ”nu er det nok, nu vil jeg ikke finde mig i at blive mobbet mere”.

Din situation med, at dine klassekammerater mobber dig er bestemt ikke i orden. Jeg kan sagtens forstå, at du ikke har lyst til at gå i skole, når du ved du bliver mødt med mobning og ubehageligheder. Lige meget hvordan mobning foregår, bliver man ked af det, derfor skal det stoppes.

Når man, som du, bliver mobbet kan man fuldstændig have mistet troen på, at mobningen nogensinde vil stoppe, og så kan det føles som en nærliggende løsning at skifte skole. Nogle gange så kan et skoleskifte være en god løsning, men andre gange hjælper det ikke, så dine forældre kan til dels have ret mht. skoleskift.

Det bedste vil nok være, at forsøge at få løst problemerne omkring mobningen og mobberne i skolen. Alle kan have gavn af dette, da mobning ofte spreder en dårlig stemning.

For nogle børn kan det som sagt være en løsning at skifte skole. Men ofte kræver det mere end blot at skifte skole. Når man skifter skole, bliver man nemlig ”ny” på den nye skole, hvilket kan være en sårbar rolle at være i - især, hvis man i forvejen er ked af det pga. mobning.

Hvis man skal skifte skole, kræver det en del af ens forældre og lærerne på den nye skole. De skal have et godt samarbejde og være ekstra opmærksomme på, at man som ny kommer godt ind i fællesskabet i den nye klasse.

Det lyder som om dine forældre ved, at du bliver mobbet. Jeg tænker derfor, om det evt. kan være en mulighed, at holde et møde med skolen og din klasselærer, hvor I gør opmærksomme på, at der er et stort problem med at du mobbes dagligt? Her tænker jeg at skolen og dine forældre (og de andre elevers forældre) må finde frem til brugbare løsninger til at få det stoppet. Det har de faktisk pligt til...

Når man gennem en lang periode har været udsat for konstant mobning kan man miste troen på, at de voksne kan hjælpe. Men du har, som alle andre, ret til et godt skoleliv, hvor du trives og det er de voksnes ansvar, at sørge for dette. Derfor er det vigtigt, at du bliver ved med at fortælle dem, når du bliver mobbet.

Derfor vil mit råd være, som nævnt ovenfor, at dig og dine forældre får en snak med skolen og lærerne, så det kan stoppes. Hvis dine forældre ikke aner, hvordan de skal gribe det an, så kan du evt. foreslå dem at ringe til "ForældreTelefonen", der er Børns Vilkårs rådgivning for voksne på nummer 35 55 55 57.

Det er vigtigt at påpege, at det aldrig er din egen skyld når du bliver mobbet! Hvis man bliver mobbet kan man godt komme til at føle, at det er ens egen skyld, men det er det ikke!

På BørnsVilkårs hjemmeside kan du finde et tema vedr. mobning, som du måske kan have glæde af, at læse lidt på?

Husk du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, det er en gratis telefon rådgivning for børn og unge eller du kan logge på BørneChatten, hvor der er voksne rådgivere at skrive med.

Venlig hilsen BørneBrevkassen.

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!