Brev
Jeg bliver kaldt neger
Jeg er en 12 årig pige som lige er startet på en ny skole.
Der er tre for min klasse der hele tiden kalder mig neger:(
jeg griner af det men de er rigtig rasisticke og jeg er træt af det.
Jeg vil selvfølig ikke sige det til nu e forældre for de går altid amok og tro mig jeg har prøvet sådan noget før med min gamle skole.
Jeg vil virkelig ikke sige det til min lærer for det er så akavet.
Men jeg vil gerne sige noget tilbage som kan få dem til at tænke over hvad for nogle mennesker de er.?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 12 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller om, hvordan nogle af dem på din nye skole kalder dig racistiske ting. Når jeg læser dit brev, kan jeg godt forstå, du ikke vil have det, og oplever at blive træt af det.
Det er sådan, at uanset hvad det er man bliver kaldt, er det ikke okay, hvis ikke man selv har det godt med det. I rigtigt mange klasser er det mode at give hinanden kælenavne. Men der er en meget skarp grænse imellem øgenavne og kælenavne, og det er altid op til den enkelte at bestemme, om et tilnavn er okay.
Et navn, som en person har det okay med at blive kaldt, kan af en anden opleves som et generende øgenavn. Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt for dig, at du får sagt fra overfor de tre fra din klasse.
I dit brev fortæller du, at du ikke lyst til at betro dig til dine forældre og dine lærere på skolen. Jeg tænker dog alligevel på, om det kan være en mulighed for dig..?
Jeg kan godt se, hvad du mener med at føle dig akavet overfor en lærer. Kan det alligevel tænkes, at du kan overvinde den følelse og så fortælle om, hvad du oplever…?
Måske kan du bede om at få et godt råd fra din lærer…? Eksempelvis kan du spørge til, hvordan din lærer vil anbefale dig bedst at få sagt fra overfor dem i den klasse. På den måde får du fortalt, hvad du oplever, men beder i første omgang ikke direkte om, at din lærer skal tage sig af det for dig, er det en ide for dig…?
Når du efterlyser noget, du kan sige tilbage til de tre, tænker jeg ikke, det er den bedste løsning. Desværre kan sådanne gensidige mundhuggerier nogle gange udvikle sig i en meget negativ retning. Jeg godt kan følge dig i, at det vil føles godt at kunne sige noget igen. Hvordan mon de vil reagere, hvis du i stedet fortæller dem, at det var fint nok i starten, men at du nu er træt af at høre på det..? Mon de vil lytte til det?
Kan du spørge dem, hvordan de vil have det med at blive kaldt noget, de ikke kunne lide? Måske vil de lytte, det er svært at sige. Alt efter hvordan de tager det, tænker jeg, at du så kan vende tilbage og tale med dine lærer.
Hvordan mon det er at gå i din nye klasse i det hele taget, er der mon andre, der ikke helt trives…?
Kan det være en ide for dig at tale med dine lærer om klassen generelt…?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om, hvordan du kan gribe din situation an.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen