Brev
jeg bliver drillet
Jeg er en pige på 10 år som bliver drillet i skolen.
Ikke hele tiden men jeg synes det er slemt.
Det er en pige i min klasse der siger hårde ting til mig. Jeg forstår ikke hvorfor hun siger det fordi vi faktisk er venner.
De voksne i skolen siger at jeg skal blive bedre til ikke at lytte og til at sige fra. Det er ikke så nemt.
Min mor siger at det er ok at jeg bliver ked af det.
jeg ved ikke hvordan det kan stoppe.
Vi har haft mange pigesnakke med voksne i skolen men det hjælper jo slet ikke.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 10 år.
Hvor er det sejt af dig og super godt, at du skriver herind, når du har det, som du har. Jeg synes ikke, det er i orden, at du bliver drillet i skolen. Og det er slet IKKE ok, at de voksne i skolen siger, at du ”skal blive bedre til ikke at lytte og til at sige fra”; - det forstår jeg simpelt hen ikke, at de byder dig. Jeg forstår godt, at du bliver ked af det, når en af dine venner siger nogle hårde ting til dig.
Det er sådan, at det er de voksne, der har ansvaret for at børn i Danmark trives og har det godt – også i skolen! Så de voksne i skolen SKAL gøre noget for at hjælpe dig, så du også føler, at du har det rart i skolen.
Du skriver, at I har haft ”mange pigesnakke med de voksne i skolen”, men at det ikke har hjulpet. Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt og viser, at det altså ikke er nok at snakke om problemerne i jeres tilfælde.
Måske skal der opstilles nogle regler for, hvordan I kan være sammen, hvordan I må tale til og med hinanden, måske har I brug for at træne nogle bestemt samværs øvelser hver uge…..?!? Der findes mange andre muligheder end blot at snakke om det, tænker jeg. Hvordan lyder det mon for dig……?
Nu fortæller du ikke noget om, at din mor allerede har snakket med de voksne på skolen, men det tror og håber jeg jo……?! Det lyder jo i hvert fald til, at din mor godt kan forstå, at du bliver ked af det. Måske kunne du igen snakke med din mor om, hvordan du har det i skolen, og dernæst kunne I sammen bede om et møde med de voksne i din klasse eller skolelederen.
I Børns Vilkår har vi faktisk  en SkoleTjeneste, som tager ud på skoler i hele landet og holder forskellige oplæg for børn og voksne om fx mobning. SkoleTjenesten har også noget, der hedder Trivselsforløb, hvor de kommer ud flere gange i løbet af nogle uger og underviser i, hvordan en klasse kan komme til at have det godt sammen. SkoleTjenesten har rigtig mange gode ideer til aftaler og øvelser, som kan bruges i en klasse eller gruppe. Måske kan du og din mor fortælle det til de voksne på skolen, og fortælle dem, at de kan læse mere om SkoleTjenesten her på vores hjemmeside.
En anden mulighed kunne være, at din mor kontakter vores Forældretelefon på  35 55 55 57, hvor hun kan snakke med en rådgiver om, hvordan hun bedst hjælper dig i forhold til de voksne på skolen og de andre piger.
Hvis du synes, det er lidt svært kunne du jo fx vise din mor og måske også de voksne på skolen dit brev og mit svar; - måske vil de så forstå, hvor alvorligt det er for dig…..? Du kan også kontakte os på BørneTelefonen 116 111, hvis du først vil snakke lidt mere med en af vores dygtige rådgivere om det…?! Det er gratis at ringe til BørneTelefonen, og du er anonym.
Jeg håber rigtig meget, at du får den hjælp, som du har brug for og som du fortjener !
Kærligt kram fra BørneTelefonen