jeg bliver drillet i skolen

jeg bliver drillet i skolen og jeg har flyttet skole 2 gange og jeg bliver stadig drillet! : (

jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Dreng, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 11 år

Det lyder ikke spor rart, at drillerierne fortsætter selvom du flytter skole. Det er slet ikke ok og det skal stoppes, så du får det godt i skolen.

Jeg gætter på, at det er nogle af de andre børn i skolen, der driller? Mit råd til dig er, at få snakket med de voksne om, at du bliver drillet i skolen. Både dine forældre og de voksne i skolen skal hjælpe dig.

Drilleri og mobning, kan nemlig kun stoppes ved at få andre til at hjælpe. Drilleri og mobning handler nemlig om den måde man er sammen i klassen. Hvis klassen ikke har aftaler om hvordan man er en god klassekammerat, så skal jeres lærere hjælpe jer.

Klasselæreren skal hjælpe med, at alle i klassen har det godt og er tryg ved at være i klassen. Derfor er det vigtigt, at din klasselærer ved, at du bliver drillet. Måske kan du sige det til din klasselærer eller til dine forældre? Fortæl dem, at du har brug for deres hjælp så drillerierne stopper.

Hvis du synes, det er svært, kan du måske få dine forældre eller en god ven til at hjælpe dig med at sige det til din klasselærer.

Alle skoler har en mobbepolitik. Det betyder, at hvis nogen fortæller, at de blive mobbet, så ved skolen, hvad de skal gøre for at stoppe mobningen.

Måske har du også lyst til at ringe ind til  BørneTelefonen på 116111 og tale lidt mere med en af de søde rådgivere?

Jeg håber, at du fortæller de voksne om drilleriet så de kan hjælpe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!