Brev
Jeg blir mobbet
Hej børnetelefonen
jeg blir mobbet i skolen de kalder mig grimme øgenavne som fx. Fede svin og brilleabe bare fordi jeg er lidt kraftig og bruger briller og mine foreldre og min lære gør ikke noget ved det.
Dreng, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 10 år!
Tak for dit brev med titlen "Jeg blir mobbet". Det lyder ikke rart, sådan som du skriver om det, så det er godt, du skriver.!
Jeg forstår på dit brev, at du ikke synes at dine forældre eller lærer gør noget for at stoppe det. Jeg tænker her på, om det kan være, at de ikke er helt klar over, hvordan du har det med det? Eller at de ikke helt har forstået, hvor slemt det faktisk er?
Under alle omstændigheder tror jeg det ville være en god ide, hvis du i første omgang  igen prøvede at fortælle dine forældre, at mobberiet stadig foregår - og at det er meget ubehageligt for dig. Jeg gætter på, at de vil blive både overraskede og kede af at de ikke har taget sig af det før, hvis du fx viser dem dit brev til BørneBrevkassen. Kan du mon det?
Så kunne I måske sammen tale med din lærer om, hvad skolen kan gøre for at få stoppet mobberiet. De fleste skoler har nogle retningslinjer for, hvad man skal gøre for at standse mobningen. (Det skal skolen have i følge loven) så mon ikke der også er det på din skole? Det kan være dine forældre ved noget om det?
Du kunne måske også starte med at ringe til BørneTelefonen og fortælle noget mere om mobningen og om hvad du har fortalt dine forældre og din lærer? Det er som regel en god måde at få flere ideer til, hvad man kan gøre...
De bedste hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!