Irreterende klassekammerat

Hej

der er en elev i min klasse som siger at jeg er en samfundsnasse fordi jeg ikke har noget fritidsjob og så siger han at han betaler mere i skat end mig

der er flere elever i min klasse der ikke har noget arbejde så fatter ikke hvorfor fanden han driller mig?

Jeg spiller meget golf i min fritid så har ikke så meget lyst til et fritidsjob, jeg har spillet golf med min kammerat som driller mig, men han går åbenbart mere op i at arbejde så han spiller ikke golf mere tror jeg.

Hvad skal jeg gøre

har snakket med klasselærern om det men han bliver ved og han irriterer mig pisse meget.

Jeg er til fodboldkampe med ham og en anden fra klassen men føler mig sgu lidt udenfor:( de to snakker bare sammen når vi ser kampen men snakker ikke til mig

Dreng
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng

Det lyder til at fylde meget for tiden. Det er rigtig vigtigt at finde frem til, hvad der er den bedste måde for dig at få sagt fra overfor din klassekammerat.

Jeg kan godt forstå, at det er irriterende at blive drillet på den måde. Det er da slet ikke okay. Du fortæller, at du tidligere har talt med din klasselærer om det - det er stærkt og godt gået. Måske ved din lærer ikke helt, hvor meget det faktisk påvirker dig - og, at han fortsætter med at gøre det.

Måske vil det være en ide, at I to snakker samme med læreren om det, så læreren kan hjælpe med, at I kan få det godt sammen igen. Og måske kunne du også snakke med nogen af de andre fra din klasse, som heller ikke har job ved siden af. Hvordan har de det egentlig med det? tænker du mon om det?

Ved dine forældre, hvad der foregår og vil det hjælpe, at de snakker med din lærer?

Jeg tænker, at det er din beslutning – sammen med dine forældre – om du skal have et fritidsjob eller ej. Det har jo slet ikke noget med ham at gøre. Så det er måske også noget, du kan sige. Han har taget sit valg, jeg har taget dit. Man er altså ikke samfundsnasser, fordi man ikke har et fritidsjob! Gad vide, hvor meget han ved om det han går og siger....?

I forhold til det her med fodboldkampene og at du kan føle dig lidt udenfor snakken der, så tænker jeg på, om det kunne være en mulighed at invitere én mere fra klassen med? Nogle gange kan det være svært, det her med at være 3 sammen. Eller hvis du har mod på det, så kunne du måske også prøve at tale med den anden om, hvordan du har det med det?

Jeg håber mine idéer har kunnet hjælpe dig. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, det er gratis og anonymt.

De kærligste kram fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!