Irretende klasse

Hej bb.

Jeg er en pige på 11 år.

Jeg syndes min klasse er for latterlig.

Jeg ved ikke om det er mig eller dem der er umodne.

Men de bliver ved med bagtale folk. Og næsten alle undtagen cirka 5 eller 6, mobber en pige som er ny i klassen.

De griner, og bagtaler hende, og kalder hende for bonderøv. Og sådan nogen ting.

Mit spørgsmål er.

– er det mig der er umoden?
-er det bare mig der over driver?
-hvorfor gør de det?
-kan jeg hjælpe det? (Jeg har sagt det til min lærer, men de bliver bare ved.

Kh pigen

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Du skriver om et problem i din klasse, som det er vigtigt, at der er nogen der gør noget ved. Det er bestemt ikke i orden, at den nye pige i klassen bliver mobbet. Det er aldrig ok, at nogen bliver mobbet. Det er godt, at der er nogen i klassen, der ikke er med til det, og jeg vil foreslå, at I slår jer sammen og gør noget ved det.

Det er dog ALTID de voksnes ansvar, at gøre noget ved en dårlig stemning og en dårlig kultur i en klasse. Og hvis I har prøvet at snakke med jeres lærer, og læreren ikke har gjort noget, så kan I sige det til andre. Det kan være en anden lærer, det kan være jeres forældre eller I kan gå til skolelederen på skolen - eller måske skrive til skolelederen på intra . For I bliver nødt til at have nogle gode voksne, der kan være med til at hjælpe jeres klasse.

Du spørger, hvorfor de andre mon mobber den nye pige. Jeg tænker, at det ikke behøver at være, fordi de andre er umodne eller onde, men i nogen klasser, kan der komme en stemning eller en kultur, hvor det bliver lovligt og nærmest 'smart' at mobbe. Så kan det være svært at gå mod strømmen og sige fra. Det er det, jeg fornemmer,  at du netop gør, og det er slet ikke nemt. Men det er super vigtigt, og det er her man skal have hjælp af de voksne.

Du overdriver slet ikke, når du bliver vred over det, der sker. Det er sejt af dig, at du reagerer. Og jeg synes du er meget moden, når du oven i købet også gør noget for at hjælpe pigen.

Måske har du også lyst til at ringe og snakke med en voksen fra BørneTelefonen om, hvad du kan gøre. Du kan ringe på 116111.

Kærlig hilsen Børnetelefonen.

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!