Brev
Irretende klasse
Hej bb.
Jeg er en pige på 11 år.
Jeg syndes min klasse er for latterlig.
Jeg ved ikke om det er mig eller dem der er umodne.
Men de bliver ved med bagtale folk. Og næsten alle undtagen cirka 5 eller 6, mobber en pige som er ny i klassen.
De griner, og bagtaler hende, og kalder hende for bonderøv. Og sådan nogen ting.
Mit spørgsmål er.
– er det mig der er umoden?
-er det bare mig der over driver?
-hvorfor gør de det?
-kan jeg hjælpe det? (Jeg har sagt det til min lærer, men de bliver bare ved.
Kh pigen
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Du skriver om et problem i din klasse, som det er vigtigt, at der er nogen der gør noget ved. Det er bestemt ikke i orden, at den nye pige i klassen bliver mobbet. Det er aldrig ok, at nogen bliver mobbet. Det er godt, at der er nogen i klassen, der ikke er med til det, og jeg vil foreslå, at I slår jer sammen og gør noget ved det.
Det er dog ALTID de voksnes ansvar, at gøre noget ved en dårlig stemning og en dårlig kultur i en klasse. Og hvis I har prøvet at snakke med jeres lærer, og læreren ikke har gjort noget, så kan I sige det til andre. Det kan være en anden lærer, det kan være jeres forældre eller I kan gå til skolelederen på skolen - eller måske skrive til skolelederen på intra . For I bliver nødt til at have nogle gode voksne, der kan være med til at hjælpe jeres klasse.
Du spørger, hvorfor de andre mon mobber den nye pige. Jeg tænker, at det ikke behøver at være, fordi de andre er umodne eller onde, men i nogen klasser, kan der komme en stemning eller en kultur, hvor det bliver lovligt og nærmest 'smart' at mobbe. Så kan det være svært at gå mod strømmen og sige fra. Det er det, jeg fornemmer,  at du netop gør, og det er slet ikke nemt. Men det er super vigtigt, og det er her man skal have hjælp af de voksne.
Du overdriver slet ikke, når du bliver vred over det, der sker. Det er sejt af dig, at du reagerer. Og jeg synes du er meget moden, når du oven i købet også gør noget for at hjælpe pigen.
Måske har du også lyst til at ringe og snakke med en voksen fra BørneTelefonen om, hvad du kan gøre. Du kan ringe på 116111.
Kærlig hilsen Børnetelefonen.