Internet mobning

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årige pige.

Tak for dit brev. Det lyder bestemt ikke rart, at du bliver svinet til på nettet og det er slet ikke okay, det der sker. Hvor er du sej, at du skriver herind!

Jeg ved fra andre børn og unge, at det kan være rigtig svært når den slags foregår på nettet. Folk opfører sig tit meget værre, når de ikke står overfor den, som de taler grimt til. Måske kan de endda gemme sig bag falske profiler.

Ofte er der heller ikke nogle voksne, som ser det, der sker på nettet. Det foregår sådan lidt mere hemmeligt, end i f.eks. klasseværelset.

Du skriver, at du ikke ved, hvordan du skal tackle det, og at du har det rigtig skidt. Jeg tænker, at hvis man går med sådan noget alene, så vokser det sig ofte større og større, og man får det værre og værre. Det kan være svært at tackle helt alene – og det er ikke meningen, at du skal det.

Jeg kan høre, at det er svært. Men jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du får hjælp fra nogle voksne. En voksen vil både kunne trøste dig, tale med dig om oplevelserne og hjælpe dig med, at få det stoppet.

Du nævner dine forældre. Mon du alligevel kunne samle mod til, at fortælle det til dem? Mange børn og unge, er bange for, at deres forældre bliver kede af det, eller at det hele bliver værre af det. Det kan ofte hjælpe, at man fortæller, hvad man er bange for. På den måde, kan man få noget hjælp til, at gøre den frygt mindre.

Hvis du har mulighed for det, synes jeg også, at du skal blokere de mennesker der skriver grimt om dig. Man kan også anmelde dem til f.eks. facebook eller instagram. Det kan også være en idé, at tage screenshots, af det de skriver eller af de grupper, de har lavet. Dem kan du vise til dine forældre og til andre voksne, der måske skal vide hvad der sker.

Du har allerede taget det første skridt for at få det stoppet, du skrev nemlig herind. Det næste skridt er, at få det fortalt til nogle voksne der kan hjælpe dig.

Hvis det stadig er svært, kan du altid ringe anonymt på BørneTelefonen – 116 111.

De bedste tanker fra BørneTelefonen.

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!