ingen vil høre på mig!!!!!!

kære…..

jeg er ikke så klog.

klassen kalder mig altid for luder eller lignende, for de mener at den eneste uddannelse jeg kan få e som stripper, pornostjern eller en der tager penge for at gå i seng med mænd.

hvad skal jeg gøre,

jeg gør jo mit bedste i skolen, det er virkelig ikke fedt, specielt når ens forældre overhovet ikke støtter op om mig, de bliver bar mega sure, nå jeg ikke for gode karaktere…..

vil ikke nok hjælpe!!!!

hilsen den ukloge pige!!!

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Øv altså hvor lyder de til at være tarvelige i din klasse, det er da ikke spor rart, at skulle høre på den slags. Jeg kan rigtig godt forstå, at du bliver ked af det, så hvor er det godt, at du skriver herind til os.

Er det alle i klassen der siger den slags, eller har du også nogle venner i klassen? Ofte er det kun nogen få der siger alle de grimme ting og så er der ofte rigtig mange der griner, fordi de synes det er sjovt og de vil måske også gerne være en del af fællesskabet. Dem der griner, tænker desværre ikke altid på, at det jo ikke er sjovt for den det går ud over. Hvis de bliver gjort opmærksomme på det, kan de dog ofte godt se det. Jeg tænker derfor på, om du har fortalt det til din lærer, at de går og siger den slags? Nogen gange er man nemlig nødt til at have hjælp til, at forklare de andre præcis hvor ubehageligt det er, når de siger den slags og griner. Så måske kunne det være en ide, hvis du sammen med din lærer eller/og måske en veninde i klassen, stod frem og fortalte, hvor ubehageligt det egentlig er og hvor ked af det du bliver? Der er garanteret en del af dem der plejer at grine, som ville få røde ører og blive lidt flove over, at de har været med til at gøre dig så ked af det. Hvad tænker du om det?

Du skal vide at det er lærernes ansvar at sikre at alle i klassen i trives. Det kan godt lyde som om hele din klasse kunne have glæde af at arbejde med hvordan man er en god ven. Derfor kan du også vælge at fortælle den lærer du er mest tryg ved om dine tanker og følelser, så lærerne kan tage en snak med hele klassen, måske du kan foreslå jeres lærer at gå ind på vores hjemmeside og via dette link downloade et undervisningsforløb som kan hjælpe mod mobning og øge trivslen

www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/SkoleTjenesten/Undervisningsmateriale/mobning.aspx#.Vlli1ij9roh

Jeg tror ikke på, at du er dum, men jeg ved godt, at hvis der er noget man har lidt svært ved eller klarer sig dårligere i end andre, så kan man nemt komme til at føle sig dum. Jeg tror de fleste af os på tidspunkter, har følt os dumme eller ikke gode nok og så hjælper det jo heller ikke, når der i dit tilfælde, hele tiden er nogen der siger til dig, at du ikke kan blive til noget. Det synes jeg ikke, at du skal lade dem bestemme om du kan, for selvfølgelig kan du det! Der er et hav af muligheder derude og langt fra det hele kræver topkarakterer i skolen. Hvad kunne du mon selv godt tænke dig at blive til? Er der en uddannelse eller et job, som du synes kunne være interessant?

Jeg tænker, at det måske kunne være en god ide, at snakke med studievejlederen på din skole. Alle skoler har en og de kan hjælpe dig både i forhold til det faglige nu og også med, hvad du har af muligheder senere. Faktisk tror jeg, at hvis jeg var dig, så ville jeg fortælle helt præcist, hvordan du har det lige nu. Hvad de andre siger om dig, hvordan det gør dig ked af det og at når du kommer hjem, så mangler du opbakning men får kun skældud over dårlige karakterer. Måske kunne du endda vise studievejlederen det brev, du har skrevet til os, så han/hun kan se, hvordan din faglige trivsel og udvikling bliver ødelagt? Jo mere studievejlederen ved, jo nemmere er det nemlig for ham eller hende, at forstå dit problem og hjælpe dig på den bedste måde.

Ved du godt, at skældud, manglende opbakning og drillerier faktisk kan få en til at have det så dårligt, at man slet ikke har energi, lyst og koncentration til at passe sin skole? Det betyder, at de fag du måske synes var lidt svære til at starte med, hen af vejen bliver endnu sværere og du ender med at klare dig dårligere og dårligere – ikke fordi du er dum, men fordi andre mennesker ødelægger det for dig. Jeg synes du skal overveje, om der er en måde, hvor du kan forklare det til dine forældre. Hvad tænker du om det, tror du, at du kunne få dem til at forstå det? Måske kunne du få hjælp fra din lærer, studievejleder eller en anden voksen, som du snakker godt med?

Jeg håber, at du kan bruge mine råd til noget og ellers vil jeg opfordre dig til, at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111 eller logge på chatten på vores hjemmeside. Her sidder der en masse søde rådgivere, der er gode til at give råd og/eller lytte og hvis du f.eks. synes det er svært, at skulle snakke med en lærer, dine forældre eller andre, så kan du også øve dig sammen med en rådgiver først.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!