Ingen venner +jeg hader min far tænker på selvmord

Hej bb

Jeg har ingen venner på skolen. Jeg har gået der i 8 måneder. jeg går og tæller min. til vi har fri.

Jeg flyttet skole for min mor fik job i Norge. Der er ingen på min skole som vil snakke med mig. bortset fra en der hedder Amalie. men hun stjæler og laver hærværk.

jeg har snakket med min mor og lære på skolen. jeg har det så dårligt at jeg tænker på og begå selvmord. den tanke har jeg haft i 1 måned. jeg føler ingen kan lide mig. men det ved jeg de godt kan.

jeg går til spejder og skal starte til musik.

jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. jeg er aldrig glad. det har min mor lagt mærke til.

jeg ser ud som jeg gjordt på min første skole. hvor jeg blev mobbet vare dag. blev taget kvæller tag på. jeg græder vare dag ingen vil snakke med mig på skolen. Jeg går i frikvarterne alene hvor ingen ser mig. Når jeg falder kommer ingen de går bare for bi mig.

Plus min far drikker sig fuld vær gang jeg er der. Han kører 160 km sammen med mig jeg troede jeg skulle dø. Han lyver for mig. Det er altid mig og min mor der skal sige jeg skal komme han spørg aldrig. Han aflyser tit dagen før jeg skal komme hjem til ham. helt fra Norge for og se ham. Han tog til Thailand uden og sige noget til mig.

Jeg slår tit mig i hovedet .HJÆLP

Hilsen L.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære L.

Tak for dit brev, hvor du meget ærligt og åbent fortæller, at du har det svært for tiden.
Det lyder til, at det er svært for dig at finde de gode sider af livet lige for tiden, og det lyder som noget, du skal have lidt støtte til.

Jeg er meget ked af at læse, at du har tænkt på, hvordan det vil være, hvis du ikke levede længere. Det er en meget tung tanke at gå med, og det er et tegn på, at man har svært ved at se de gode ting i livet, for eksempel at se når ens venner prøver at være søde. Jeg tænker på, om du har talt med din mor om, at du har tænkt på det? Tit så er det sådan med svære tanker, at de kan blive mindre og nemmere at have, hvis man prøver at fortælle nogen om det. Det er ligesom, at hvis man ikke er alene med tanken mere, så deler man den med andre, så den ikke er så stor og svær at have alene.

Du skriver, at du godt ved, at de andre godt kan lide dig. Du lyder som en meget ærlig og oprigtig pige, og derfor bider jeg mærke i, at du siger, at du godt ved, at de kan li' dig. Du har også talt med din mor og din lærer om problemerne, og det synes jeg er rigtig stærkt gået af dig.

Hvad mon det er for nogle tanker, der kommer i vejen, når du alligevel glemmer, at de andre faktisk godt kan li' dig? Det ved jeg jo desværre ikke præcis. Måske har du svært ved at tro på, at nogen vil dig det godt..? Du skriver, at det bare er ligesom på den gamle skole, hvor du blev mobbet.

Men hvis dem på den nye skole faktisk godt kan li' dig, så er det måske alligevel bedre nu? Måske har du rigtig svært ved at tro på, at det er rigtigt, og så er det bare nemmere at falde ind i den gamle rolle, som du kender. Jeg håber du forstår, hvad jeg mener; måske holdt du ud så længe på den gamle skole, hvor du blev mobbet, så du blev vant til, at det er sådan, det er at gå i skole..?

Ligesom med alt andet, så skal man vænne sig til noget nyt. Du skal også vænne dig til, at de nye klassekammerater godt kan li' dig. Du skal finde en ny rolle, når du er i skolen, for du er ikke længere hende, man bare kan mobbe.

Jeg ønsker for dig, at du kan prøve at tro mere på, at de andre vil dig det godt, og jeg synes, det er en rigtig god idé, at du taler med din mor og din lærer flere gange, for så kan du prøve at forklare, hvornår du har svært ved at tro på, at de kan li' dig, og så kan de voksne prøve at hjælpe dig med at forstå, hvordan de andre er overfor dig - både hvis du føler, at de gør noget ubehageligt, men også hvis nogle af de andre børn gør noget, som virker sødt, men som du måske har svært ved at forstå. Som sagt, så skal du have tid til lige at lære at være på den nye skole, og det er hårdt, at det tager tid, det ved jeg godt.

Med hensyn til din far, så kan jeg høre, at du nogle gange bliver ked af, at han gør, som han gør. Det lyder til, at du kan blive skuffet over ham, og det han gør, og det er ikke rart at have det sådan.

Du har ret i, at det ikke er okay, at han kører for hurtigt, og jeg forstår godt, at du bliver ked af, at han ikke er god til at tage kontakt til dig.

Jeg kan høre på dig, at du godt ved, at det er nogle dumme ting, din far kan gøre nogle gange. Det er modent af dig, at du kan se, at selvom han er voksen, så laver han nogle fejl nogle gange, og det er ikke okay overfor dig. Jeg håber, at du vil holde fast i at kunne sige til dig selv, at det ikke er okay, når din far gør noget, der skuffer dig. Igen kunne det måske være godt, hvis du fortæller andre om, hvad der sker i forhold til din far. Så kan de forhåbentlig støtte dig i, at du først og fremmest skal passe på dig selv og ikke skal acceptere, når din far gør noget uretfærdigt.

Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der er voksne, som du kan tale med om alt muligt, der kan være svært.

Jeg håber, at du føler, at du fik lidt støtte gennem svaret her, og så vil jeg sige til dig, at du skal blive ved med at være så god til at se, hvad der er godt for dig, og hvad du skal sige fra overfor. Du virker til at være en klog pige, og du fortjener ligesom alle andre at have det godt, både i skolen og derhjemme.

De bedste hilsener

BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!