Brev
Ikke nok hjælp
hej jeg er en pige på 10 år og jeg har det svært i skolen. jeg har angst for at skulle i skole.
men der er sådan nogen populære i klassen og de driller alle,de upopulære og jeg gik fra at være en af de mest populære til den mest upopulære bare fordi at jeg sagde at det ikke var okay det de gjore.
selv min beste ven er gået imod mig der er slet ikke nogen der gider at være sammen med mig.
her forleden dag snakkede jeg lidt med en af dem fra klassen men så kom min beste ven bare og sagde hende gider du ikke at snakke med og så gik de og snakkede ikke til mig rasten af dagen
når jeg siger det til min mor siger hun at jeg kun kan ændre på mig selv
og når jeg siger det til læren så kommer min beste ven ind i samtalen og kommer med en laterlig ondskylning,
den eneste som forstår mig er min søster hun har været igenem de samme.
vi har været til lægen for at komme til en sykolog men skolen gider ikke hjælpe med at få kumunnen til at betale fordig de ikke oplever at jeg har angst og der er jo klart når jeg prøve at skjulle det men læren ved det godt og prøver at hjælpe mig.
vil i ikke nok give mig et råd eller hjælpe mig plz
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Det lyder slet ikke rart, at du har det svært og mærker angst i skolen. Det var faktisk rigtigt modigt, at du du sagde; at det ikke var ok, det de gjorde mod de andre i klassen. Du lyder til at være en rigtig god ven og en som ved, hvad der ikke er ok og passer på de andre.
Det er godt at høre, at din lærer prøver at hjælpe dig, når du står i så svær en situation.
Kan du fortælle din lærer, at du føler, at din mor ikke hjælper dig? At du også bliver holdt udenfor, og der er brug for hjælp til at få en god trivsel i klassen. Måske kan din lærer så tale med din mor, så de sammen kan finde ud af, hvordan de hjælper dig bedst.
Læreren skal altså gøre noget for at alle har det godt i klassen. Det som sker mellem jer i klassen er mobning. At holde nogen udenfor, eller at sige; “hende vil du ikke snakke med” er også mobning.
Det er især nødvendigt, at der bliver talt med dem, som holder dig og andre udenfor, så det kan blive stoppet.
Det ville være rigtig godt, hvis din lærer taler med deres forældre om det.
Men det kan være svært at stoppe sådan noget, hvis der ikke gøres en indsats fra alle. Det vil sige dine lærere, eleverne, dine forældre og deres forældre. Det er klassens trivsel og det gode fællesskab, der skal være fokus på.
På alle skoler skal man have en anti mobbe plan eller trivselplan. Og på mange skoler har man også en AKT-lærer. Det er en lærer, der kan hjælpe de klasser, som har problemer med fællesskabet – mobning.
Vi har også nogle temaer på vores hjemmeside til børn, som handler om mobning: Gode råd om mobning
Der er også noget som er til forældre og lærere: Sådan kan du hjælp og forebygge
Du kan prøve at spørge din lærer om det. Eller fortælle det til dine forældre, som så kan tale med din lærer. I kan få et møde med læreren, hvor der ikke andre, der kan forstyrre samtalen.
Fortæl eventuelt, at du har skrevet til BørneTelefonen for at få et godt råd. Og fortæl så, hvad jeg har skrevet til dig.
Du må også gerne vise dit brev og mit svar til dig til din lærer og dine forældre.
Det er en fin idé at tale med en psykolog. Det kan helt sikkert hjælpe dig til at forstå mange ting bedre. Men de ting, der sker i din klasse, skal løses, ellers bliver det ikke bedre.
Det er ikke din skyld, at nogen driller dig og holder dig udenfor. Det er noget, der skal arbejdes med i klassen. Hvis problemerne bliver løst der, så tror jeg også, at du vil få det meget bedre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen